Navigation bar
  Print document Start Previous page
 1 of 6 
Next page End  

Vak: W.O.
Leerjaar: 6
de
lj.
Onderdeel:Zintuigen
 
Lesonderwerp: Geluid
Lestijd: 90 min.
Beginsituatie (inhouden, voortaken, werkvormen, leerlingenkenmerken, actualiteit,
accommodatie …)
Voor de leerlingen: ze hebben reeds een les gehad over het oor, elke lln. heeft een
doosje en een elastiek.
Voor de leerkracht: deze les duurt 90 minuten.
Voor de omgeving: de lln. zitten op hun normale plaats in de klas.
Doelen van de activiteit (cognitief, psychomotorisch, sociaal en affectief)
Van de leerlingen wordt verwacht dat ze:
C: 
De verschillende delen van het oor kunnen benoemen.
Kunnen verwoorden hoe het gehoororgaan functioneert.
Lawaaihinder en lawaaibestrijding in hun omgeving kunnen bespreken.
Het ontstaan van geluid kunnen verklaren als het trillen van een voorwerp.
Kunnen verwoorden dat geluid zich voort plant langs een ‘tussenstof’.
Kunnen verwoorden dat een echo een weerkaatsing van geluid is tegen een
hindernis.
Kunnen aantonen hoe ze kunnen bijdragen tot de bescherming van hun gehoor.
Geluiden kunnen herkennen
Deze geluiden kunnen beoordelen als positief of als negatief.
Met gesloten ogen geluiden kunnen herkennen.
Met gesloten ogen de richting van waaruit een geluid komt kunnen herkennen.
DA:
Bereid zijn respect te tonen.
Bereid zijn ordelijk te werken.
Bereid zijn om samen te werken.
Informatiebronnen
Leerplan: Leerplan Wereldoriëntatie, V.V.K.Ba.O., 1998, 0.5 blz. 35; 2.4 blz. 53; 4.7 blz. 71; 7.6
blz. 99; 7.18 blz. 103
Handboek van de school: /
Andere bronnen: Natuurvriend 6B blz. 85 – 103; Maretak 6a blz. 113 - 116