Navigation bar
  Print document Start Previous page
 2 of 6 
Next page End  

Duur
(min.)
Lesfasen en lesinhoud 
(Wat)
Didactische werkvormen, klasschikking, groepering
… (Hoe)
Media
10 min. 
INTRO
Herhaling
O.L.G.
Wie kan mij nog eens vertellen uit welke 3
grote delen het oor bestaat?
Waaruit bestaat het uitwendige oor?
Waaruit bestaat het middenoor?
Waaruit bestaat het inwendig oor?
Welke weg legt het geluid af in het oor?
flap
15 min.
KERN
1.
Geluid ontstaat door trilling van een voorwerp
Geluiden worden voortgebracht door trillende
voorwerpen.
Sommige voorwerpen brengen geen geluid voort,
maar dempen het geluid.
Een voorwerp dat geluid voortbrengt, noemen
we een geluidsbron.
Opdracht (klassikaal) + O.L.G.
Instructie 1: span allemaal jullie elastiek over het
doosje. Betokkel de elastiek.
Uitvoering: de lln. voeren de opdracht uit.
Correctie: Wat zie je? Wat hoor je?
Instructie 2: laat je lat ook eens op je bank geluid
maken.
Uitvoering: de lln. voeren de opdracht uit.
Correctie: wat zie je? Wat hoor je?
Instructie 3: wie kan dat ook eens proberen met dit
stukje kurk of met deze doek?
Uitvoering: de lln. voeren de opdracht uit.
Correctie: wat zie je? Wat hoor je?
Instructie 4: hou allemaal je hand tegen je keel terwijl
je spreekt.
Uitvoering: de lln. voeren de opdracht uit.
Correctie: wat voel je?
Instructie 5: Hou je hand op de rug van je partner
terwijl die spreekt.
Uitvoering: de lln. voeren de opdracht uit.
Doos, elastiekjes, bord, krijt,
lat, kurk, doek,
aluminiumfolie