Navigation bar
  Print document Start Previous page
 3 of 3 
Next page End  

Fasering
Inhoud
Didactische
werkvorm
Hoe leid en begeleid
je?
Wat doe jij als
leerkracht?
Leeractiviteit
Wat doet de leerling?
Organisatie /
bronnen
-
Welke ruimte kies
je?
-
Welke materialen en
leermiddelen heb je
nodig?
-
Welke
groeperingsvorm
hanteer je?
-
Welke bronnen heb
je geraadpleegd?
Start
-
Hoe start je de
activiteit?
-
Hoe maak je jouw
bedoelingen
duidelijk?
-
Hoe wek je de
belangstelling?
-
Hoe sluit je aan bij
de beginsituatie?
Duur: 
Ik start de activiteit door te zeggen: 
“Kijk eens wat ik hier heb…. Een héél
mooi boek met op de voorkant een ….
?? Een gorilla. We gaan iets heel leuks
doen met dit boek, moet je maar
kijken.”
Na enkele aarzelingen van de kinderen
zullen ze allemaal wel meedoen. Het is
immers zo leuk, dat ze het ook willen
proberen.
Duur: 3 minuten 
Ik ben ervoor om te
zorgen dat iedereen
probeert mee te
doen, dat het rustig
blijft en dat de les
structuur goed
blijft. 
De leerlingen
luisteren even en
worden stil.
-Het klaslokaal.
Iedereen voor me in
een kring.
-Ik heb enkel en
alleen het boek: “van
top tot teen” van Eric
Carle, nodig. 
Voortgang
-
Beschrijf de
inhoud.
-
Hoe houd je de
belangstelling
vast?
-
Hoe werk je
doelgericht?
-
Hoe verwerk je de
instructies?
-
Op welke manier
ga je rekening
houden met
verschillen?
-
Denk aan extra
activiteiten.
Zie specifieke
aanwijzingen vanuit
de vak- /
vormingsgebieden.
Duur: 
Ik ga heel het boek doorwerken met
de kinderen. Zelf doe ik natuurlijk ook
mee. 
Duur: 7 tot 10 minuten
(Als er nog tijd over is, doe ik het nog
een keer)
Ik probeer iedereen
aan te sporen door
mee te doen.
De leerlingen doen
goed mee.
-Het klaslokaal.
Iedereen voor me in
een kring.
-Ik heb enkel en
alleen het boek: “van
top tot teen” van Eric
Carle, nodig.
Einde activiteit
-
Hoe sluit je de
activiteit af?
-
Wat doe je met het
geleverde werk?
-
Hoe ga je na of de
doelstellingen zijn
bereikt?
Duur: 
Ik sluit af door te zeggen:
“Nou, was dat leuk of niet? Zullen we
het nog een keertje doen? Dan ga ik
eens kijken wie het best mee kan
doen, goed?”
Als er tijd over is doen we het dus nog
een keer, anders geef ik de les door
aan Sandra door te zeggen: 
“Nou, jullie hebben heel goed
meegedaan! Als jullie heel stil gaan
zitten, gaat juffrouw Sandra iets heel
leuks met jullie doen.”
Duur: 2 minuten
Ik probeer de les te
stoppen en
iedereen rustig te
krijgen. 
De leerlingen gaan
weer netjes op de
stoel zitten en
luisteren naar de
juffrouw. Deze gaat
immers een ander
lesje doen of
buitenspelen. 
-Het klaslokaal.
Iedereen voor me in
een kring.
-Ik heb enkel en
alleen het boek: “van
top tot teen” van Eric
Carle, nodig.