Navigation bar
  Print document Start Previous page
 3 of 5 
Next page End  

Assen die “droog” in een asgat draaien, kunnen door de wrijving zo heet worden, dat ze
verbranden of vastlopen. Daarom is het belangrijk om een smeermiddel in het asgat aan te
brengen. Dat wielen en assen na smering lichter draaien komt, omdat de wrijving door dit
smeermiddel verminderd wordt.
Al eeuwenlang zoekt men een manier om het
voortbewegen van een kar, wagen of ander
soort voertuig lichter te laten verlopen. Het
smeren van de onderdelen was wel een oplos-
sing, maar uiteindelijk gaf dit niet het gewenste
resultaat. Een grote verbetering was de uitvin-
ding van het kogellager. Een kogellager is te
vergelijken met een rollenbaantje van in vet
liggende stalen rollen of kogeltjes, dat om en
tegen een as aan ligt.
Waarschijnlijk is er heel vroeger ook een dergelijke uitvinding gedaan rond.
Het is mogelijk dat Deense wagenmakers rond 100 v. C geprobeerd hebben om ronde houten
staven rond de as te
plaatsen
Kogellagers vinden hun toepassingen in heel veel machines en andere producten waarbij
vervoer op de eerste plaats komt. Door deze constructie bestaat er nauwelijks wrijving tussen
de bewegende delen. Met de volgende experimenten zullen kennismaken met de begrippen
wrijving en kogellagers.
Naam: