Navigation bar
  Print document Start Previous page
 4 of 4 
Next page End  

les 5
De kinderen zitten in de kring en de leerkracht heeft 2 handpoppen op
schoot. De ene is een mensfiguur en de ander een niet mens figuur (maakt
niet zoveel uit wat dan wel).
Het vreemde wezen stelt zich aan de klas voor als Buddy van de planeet
Soor. Hij vertelt dat hij is gestuurd om kennis te maken met de mensen van
de planeet aarde. Dan ontmoet hij Keesje. Er volgt een gesprek tussen deze
twee figuren. Dat gaat ongeveer als volgt. Dat ligt ook aan de inbreng van de
leerkracht. 
Buddy: Goedendag beste mens hoe gaat het met u?
Keesje: Hallo jij ziet er gek uit, wie ben jij?
B: Ik ben Buddy, van de planeet Soor. Ik kom kennismaken met de mensen.
K: Oh nou hartstikke leuk joh. Ik ben Keesje en ik ben een mens.
B: Nogmaals goedendag beste mens. Hoe gaat het met u?
K: Nou ja! Je hoeft tegen mij geen u te zeggen hoor ik ben maar een kind.
B: O, het spijt me dat ik u beledigd heb.
K: Joh, dat hoef je niet te spijten. Je hebt me helemaal niet beledigd. Maar
hier worden kinderen niet met "u" aangesproken.
B: Ik wilde alleen beleefd zijn.
K: Nou dat ben je zeker, maar zo erg hoeft nou ook weer niet. 
B: Hoe wenst u aangesproken te worden dan?
K: Zeg maar gewoon Keesje en jij en jou.
B: Goed, beste Keesje. Ik dank u eeeuuuhh pardon, ik dank je vriendelijk
voor je informatie.
K: hahaha Je bent wel erg beleefd he.
B: Dat is op onze planeet heel gewoon. Beleefdheid is erg belangrijk. is dat op
aarde dan niet zo?
K: Jawel, je moet wel beleefd zijn, maar niet zoals jij. Dat vinden wij een
beetje overdreven.
B: Kunt u….. euh pardon… kun jij me dan vertellen wanneer je wel beleefd
moet zijn?
K: (kijkt de klas in) nou je mag bijvoorbeeld geen boer laten als er andere
mensen bij zijn. Dat is erg onbeleefd. En je moet u zeggen tegen mensen die
ouder zijn. En een scheet kun je natuurlijk ook niet laten. dat is heel
onbeleefd. Kunnen jullie mij helpen. Wat is nog meer onbeleefd?
Laat nu de kinderen opnoemen wat beleefde en onbeleefde dingen zijn hier
op aarde.
Ook kun je vragen aan de kinderen wat beleefde dingen zijn hier in de klas.
bijvoorbeeld: als de juf een kind aan het helpen is, maar jij hebt ook hulp
nodig wat is dan beleefd?
En als je langs een groepje kinderen wilt, maar je kunt er niet door, wat is
dan beleefd?
Als je iets moet vragen aan de directeur, maar de deur zit dicht, wat is dan
beleefd?
Als je per ongeluk tegen iemand aan stoot bij het rennen naar buiten. Wat is
dan beleefd?
Je kunt deze situaties ook na laten spelen.