Navigation bar
  Print document Start Previous page
 2 of 2 
Next page End  

L E S V O O R B E R E I D I N G NATUURONDERWIJS:
Zakelijke gegevens:
Naam student:
Marije Prins
Stageschool:
PCBS ‘Het Veer’
Iselinge klas:
3A
Mentor/ mentrix:
Wilco Ouwehand
Datum:
2002 
Aantal leerlingen:
27
Tijd:
+/- 45 minuten 
Groep:
6
Inhoudelijke gegevens:
Vak- of vormingsgebied: Natuuronderwijs, aandachtsgebied ‘eigen lichaam’
Activiteit: Zintuiggebruik (een werkblad invullen over luchtjes)
Bronnen:  Het boek ‘ Ik kan wat jij niet kan, Lydia Rood’ blz. 106
Componenten van de les:
Beginsituatie van de leerlingen:
- De kinderen weten waar een neus voor dient, ze kunnen allemaal ruiken
- De kinderen herkennen verschillende geuren
- De kinderen kunnen aangeven of ze iets vies of lekker vinden ruiken
Stelregels voor krachtige leeromgeving: 
- Een uitnodigende en inspirerende leeromgeving creëren. Ik lees de kinderen een verhaal voor
en laat ze daarna de opdrachten maken met concreet materiaal. 
- Eisen stellen aan de kinderen; aanspreken op ongewenst of positief gedrag. 
Lesdoelen:
- Door middel van ruiken, moeten de kinderen de geuren herkennen
- De kinderen moeten een bepaalde kennis hebben om de geuren te herkennen
- De kinderen kunnen samenwerken, aan elkaar uitleggen waarom ze iets vinden
- De kinderen ontdekken dat een bepaalde geur signalen kan afgeven over bijv. veiligheid of
eetbaarheid
Persoonlijk leerdoel:
- Orde houden in de klas, als ze met concreet materiaal werken
- De kinderen inspireren, dus een uitdagende inleiding verzorgen. (enthousiasmeren!!)
- Kinderen zelf laten ontdekken (wat voor een geur zou het zijn), maar zelf ook aanvullende
informatie geven. (ontdekkend leren)
Ideale les:
-ik prikkel de kinderen door een inspirerend  verhaal voor te lezen over luchtjes en geurtjes
-de kinderen kunnen zelf veel inbrengen tijdens de algemene informatie over de neus, ruiken,
verkoudheid enz.; veel eigen ervaringen
-het is een praktische les; de kinderen ervaren en ontdekken dingen (bijv. de geur van iets) door
te doen, dat spreekt de kinderen erg aan