Navigation bar
  Print document Start Previous page
 1 of 2 
Next page End  

L E S V O O R B E R E I D I N G NATUURONDERWIJS:
Didactische route
WAT  DOEN  DE  KINDEREN
Inhoud v.h. onderwijs
persoon van het kind
werkelijkheid v.h. kind
Bewerken 
openen, delen
verwerken
Reflecteren 
maken, doen   
WAT DOET DE LEERKR.
Interventies van de leerkracht 
Organisatie/ 
Hulpmiddelen 
Les-
Fase
Inl.
Kern
Afsl.
Tijd
in
min.
In deze kolom wordt de didactische route weergegeven.
INHOUD v.h.
PERSOON VAN HET KIND
WERKELIJKHEID
ONDERWIJS
In deze kolom worden de
interventies van de leerkracht
tijdens de route genoteerd.
In deze kolom worden organisatie
en hulpmiddelen genoteerd (ook
gekoppeld aan de componenten).
Voor organisatieschetsen wordt op
een bijlage gewerkt.
Inl.
Kern
Afsl.
10
min.
25
min.  
10
min. 
x
De kinderen luisteren naar het verhaal wat de leerkracht voorleest.
x
De kinderen praten samen met de leerkracht over het verhaal en over ruiken, luchtjes, de
neus enz, 
x
De kinderen luisteren naar de opdracht van de leerkracht.
x
De kinderen stellen vragen over iets dat niet duidelijk is en gaan daarna zelfstandig  aan
het werk in groepjes. 
x
Als alle kinderen klaar zijn met het invullen van het werkblad, worden de bevindingen van
de kinderen besproken in de klas. 
De leerkracht leest een verhaal
voor over luchtjes.
Samen met de kinderen praat de
leerkracht over het ruiken van
luchtjes. (neus, verkoudheid,
geuren en smaken enz)
De leerkracht legt uit wat de
kinderen moeten doen; het is de
bedoeling dat jullie aan ieder potje
ruiken, daarna opschrijven op het
werkblad wat de geur is en daarna
bepalen of het vies of lekker ruikt.
LET OP: zeg tegen de kinderen dat
ze niet met hun vingers in de potjes
moeten gaan zitten en dat ze
voorzichtig moeten ruiken, omdat
niet alles lekker ruikt.
Er wordt nagepraat over de
bevindingen van de kinderen en
hun antwoorden.
Ik kan wat jij niet kan!, blz. 106 van
Lydia Rood
Verschillende potjes met geurtjes
erin. 
Groepjes maken. 
Werkbladen (laten) uitdelen.
Eventueel antwoorden op het bord
noteren. 
HOE EVALUEER JE? Ik kijk naar de werkbladen om te zien hoe de kinderen gewerkt hebben.