Een vertaling van de muziekles die ik op vrijdag heb gezien.
Vertaling muzikaal sprookje.
Notities bij het muzikaal sprookje,
Sprookje of vertelling
Zelfgemaakt of uit een boek. De kinderen worden meegenomen op een
muzikale reis. Op deze reis worden de kinderen meegenomen en worden
verschillende muziek activiteiten gebruikt. Er zijn veel mogelijkheden.
De uitdaging is creativiteit en fantasie.
Doel
Kinderen worden zich bewust van het feit dat geluidsbronnen er voor
kunnen zorgen dat er verschillende sferen en stemmingen geschapen kunnen
worden. Kinderen leren dat hun stem, lichaam en instrument gebruikt
kunnen worden in een vol waardig proces. Het proces is belangrijker dan
het resultaat.
Referentie: M. Ross. Het creatieve proces.
Spel wordt gebruikt als invalshoek voor het leren. Kinderen worden in
een fictieve werkelijkheid geplaatst, een andere werkelijkheid waarin
het gewone patroon zijn kracht mist, en die opening biedt aan
verandering en andere zienswijzen.
Inhoud
Het muzikale sprookje kan alle mogelijke muzikale activiteiten inhouden.
Er kan gewerkt worden aan stem, instrumenten, bewegingen,
geluidsbronnen, stilheid,
enz. Improvisatie en reproductie zijn mogelijk. Ook kun je zelf iets
maken of kant en klare muziek en tekst gebruiken. Gebruik je gevoel.
|