Navigation bar
  Print document Start Previous page
 1 of 3 
Next page End  

Zelfstandige activiteit 3: Spelen met de blokken op de mat
Omschrijving activiteit:  De kleuters mogen op de blokkenmat spelen met de blokken.  De kleuters mogen
vrij kiezen welke constructies zij willen maken, wanneer het spel uitgespeeld dreigt te raken zal de leidster
een bijkomende spelimpuls aanreiken.
datum
:
Donderdag 24 april 2003
leeftijd kleuters
:
3-jarigen
aantal kleuters
:
4 kleuters
belangstellingscentrum
:
Grote beer en kleine beer
naam student
:
Pieters Annelien
Motivatie tijdens het keuzeproces :
De leidster vertelt aan de kleuters dat er vier kleuters op de mat met de blokken mogen spelen.  De leidster
vertelt dat de kleuters mogen maken wat zij zelf willen en dat de leidster zeker zal komen kijken naar hun
gemaakte kunstwerken.
De leidster vertelt dat aan de kleuters dat zij ook materialen uit de doos die de leidster aanbiedt mogen
gebruiken ( dozen, rollen, … ).
Doelstellingen:
ONTWIKKELINGSASPECTEN
CONCRETISATIES
-
Inzichten verwerven over de
ruimte (66)
-
de kleuters experimenteren met de ruimte; de kleuters gaan
voorwerpen herschikken, draaien, stapelen en maken constructies met
de blokken
-
de kleuters maken kennis met begrippen als op, naast, tussen, onder,
boven, … door met elkaar of met de leidster in interactie te treden
-
Kleinmotorisch bewegen
(45)
-
de kleuters gaan tijdens het manipuleren van de blokken en het maken
van constructies de handen en de vingers bewegen; de kleuters
oefenen op het handvaardig zijn,
-
de kleuters gaan bij het maken van constructies de ene hand als
actiehand en de andere als steunhand gebruiken
-
de kleuters gaan tijdens hun constructiespel experimenteren met
kleinmotorische technieken; uit elkaar trekken van blokken, twee
blokken op mekaar duwen
-
Samenwerken (21)
-
de kleuters gaan per vier spelen op de blokkenmat; dit samenspelen
kan reeds voor een langere tijd en er kan tussen de kleuters
samengewerkt worden,
-
de kleuters lossen met behulp van de leidster of individueel problemen
op die zich tijdens het samenwerken voordoen,
-
het voorziene materiaal wordt gedeeld
Opdracht:
De kleuters spelen op de blokkenmat met de blokken en het andere aangereikte materiaal en krijgen bij
een arm spel een impuls aangereikt door de leidster.
Begeleiding tijdens de activiteit:
De leidster zorgt dat ze een goed overzicht heeft over de activiteit, de leidster observeert of iedere kleuter
weet wat hij/zij moet doen, indien nodig legt de leidster de opdracht nogmaals uit.