Navigation bar
  Print document Start Previous page
 1 of 3 
Next page End  

Stage opdracht Mens en Maatschappij
Stap 1:
Onderwerp: Plattengrond, ik heb dit onderwerp uit de methode kramerije
gekozen, thema ruimtelijke oriëntatie en uit gewerkt in vier verschillende hoeken.
Ik heb dit thema ook gekozen, omdat we sinds een paar weken in een nieuw
lokaal zitten en de school is klaar met zijn verbouwing. De kinderen zijn heel
benieuwd hoe de school er nu eigenlijk uit ziet en hebben al verschillende keren
aan Anja gevraagd of ze een rondleiding krijgen in de school. Bij deze opdracht
gaan ze naar de plattegrond van de school en de klas kijken en maken.
Stap 2:
Inleiding van de les tijdens een kring gesprek.
Thuis heb ik een plattegrond gemaakt van alleen de omtrek van de school. Ik leg
de kinderen uit dat die grote tekening een plattegrond van de school is. En vraag
ze of ze dingen herkennen op de tekening, zoals bv hun eigen lokaal,
speelplaats enz. Dan gaan we met de hele klas een rondleiding maken door de
hele school. We gaan kijken naar welke lokalen er zijn en wie daar in zit. Als we
terug zijn in de klas gaan we de plattegrond verfijnen door bij te zetten welke
groep in welk lokaal zit.
Als afsluiting van de kring zal ik uitleggen wat ze opdracht krijgen in elke hoek,
zodat ze kunnen kiezen aan welke opdracht ze willen werken. Ik vraag eerst aan
alle oude kleuters in welke hoek ze willen werken zij moeten in een opdrachten
hoek. De jongeste kleuters mogen daarna kiezen, zij mogen ook in een niet
opdrachten hoeken spelen.
Stap 3:
Bouwhoek:
Bouw de getekende plattegrond na met bouwstenen en andere materialen die in
de hoek te vinden zijn. 
Doel: 
De kinderen kunnen een tweedimensionale plattegrond driedimensionaal
maken.
De kinderen kunnen samen werken om een leuk en goed resultaat te
krijgen
De kinderen kunnen een etage aan geven
Materiaal:
Blokken
Lego
Boederij dieren 
Auto’s