Navigation bar
  Print document Start Previous page
 1 of 2 
Next page End  

                              Formulier voorbereiding onderwijsactiviteit 
Naam: 
Naambegeleidster: 
Activiteit: Muziekles Afrikaans lied
Datum: 19-10-‘02
Groep: 7/8
Persoonlijke leerdoelen: Ik kan de kinderen kennis laten maken met een andere cultuur. Ik kan
nieuwsgierigheid en betrokkenheid opwekken.
Doel: 
Kennisdoel: 
De kinderen herkennen muziek uit een andere cultuur
De kinderen weten hoe en waar rap is ontstaan
De kinderen weten wat rap is
De kinderen kunnen zelf een rap bedenken
Vaardigheidsdoel:
De kinderen kunnen in groepjes van 4 een Afrikaanse rap maken
De kinderen kunnen samenwerken 
De kinderen kunnen de taken eerlijk verdelen
Vormingsdoel:
De kinderen werken betrokken aan de opdracht
De kinderen geven hun mening over andermans rap
Productdoel:
Aan het einde van de les herkennen kinderen muziek uit Afrika
De kinderen kunnen vertellen hoe dat rap ontstaan is 
De kinderen kunnen vertellen waar rap ontstaan is
De kinderen kunnen (positieve/negatieve) feedback geven op de rap van een ander
Procesdoel:
De kinderen experimenteren met het maken van een eigen rap
De kinderen oefenen met het maken van een rap waar de aandachtspunten van Afrika (zie
kern) in voorkomen
De kinderen ervaren dat iedereen muziek kan maken
De kinderen bespreken en discussiëren over andermans rap
Beginsituatie: Er zitten 25 kinderen in de klas. Het is een combinatieklas, groep 7 /8. De kinderen
krijgen regelmatig een muziekles. Het zelf bedenken van een rap en deze later opvoeren is nieuw
voor ze.
                                                  Onderwijsleersituatie
         Inhoud
Werkwijze
Middelen
Inleiding: De kinderen luisteren
naar een rap en volgen de tekst
mee op hun werkblad. 
Ik begin de les door te vertellen dat
rap is ontstaan in New York,
Amerika: Zwarte jongeren rappen
over de situatie waarin ze leven.
Vaak is deze niet rooskleurig. Via
deze muziek kunnen ze hun onvrede
kwijt en laten ze aan de buitenwereld
horen wat er een de hand is.Ik laat
een stukje rap horen. Om dit
gedemonstreerd te zien kijken de
kinderen nogmaals naar de tekst op
hun werkblad. Ik vraag ze welke
zinnen en woorden minder
rooskleurig zijn. De belangrijkste
kenmerken van de rap zijn de taal
Stukje muziek, rap