Navigation bar
  Print document Start Previous page
 3 of 3 
Next page End  

L E S V O O R B E R E I D I N G REKENEN: 
Zakelijke gegevens:
Naam student:
Marije Prins
Stageschool:
De Vogelaar
Iselinge klas:
2A
Mentor/ mentrix:
Ina/ Lenie
Datum:
14 december 2001
Aantal leerlingen:
22
Tijd:
30-40 minuten 
Groep:
1-2 
Inhoudelijke gegevens:
Vak- of vormingsgebied: Rekenen
Activiteit: Kringactiviteit met kerstballen
Componenten van de les:
Beginsituatie van de leerlingen: 
-De kinderen kennen het begrip kerst, daar wordt deze hele week al aandacht aan besteed.
-De kinderen weten wat een kerstbal is.
-De kinderen hebben enig getalinzicht, ze kunnen tellen. (de oudste kleuters beheersen de telrij
tot 10)
Stelregels voor krachtige leeromgeving: 
-Tijdens de activiteit wordt gebruik gemaakt van realistische situaties; de kinderen kennen
allemaal het begrip kerst
-De activiteit was veilig en inspirerend; de kinderen mogen zelf vertellen wat ze weten over kerst
en kerstballen, ook kunnen ze vertellen wat meer of minder is
Lesdoelen:
-Procesdoel: de kinderen ontwikkelen getalinzicht,  inzicht in de begrippen meer en minder, ook
herkennen ze de vorm van de kerstbal (ordenen, vergelijken en redeneren) 
Persoonlijk leerdoel:
-duidelijk leiding geven, zodat de kinderen weten waar ze aan toe zijn. (grenzen aangeven)
-alle materialen van tevoren georganiseerd hebben.
-zo veel mogelijk uit de kinderen laten komen
-niet alles in de hand willen houden, soms ook de kinderen even laten gaan