Navigation bar
  Print document Start Previous page
 1 of 3 
Next page End  

L E S V O O R B E R E I D I N G REKENEN:
Didactische route
WAT  DOEN  DE  KINDEREN
Inhoud v.h. onderwijs
persoon van het kind
werkelijkheid v.h. kind
Bewerken 
openen, delen
verwerken
Reflecteren 
maken, doen   
WAT DOET DE LEERKR.
Interventies van de leerkracht 
Organisatie/ 
Hulpmiddelen 
Les-
Fase
Inl.
Kern
Afsl.
Tijd
in
min.
In deze kolom wordt de didactische route weergegeven.
INHOUD v.h.
PERSOON VAN HET KIND
WERKELIJKHEID
ONDERWIJS
In deze kolom worden de
interventies van de leerkracht
tijdens de route genoteerd.
In deze kolom worden organisatie
en hulpmiddelen genoteerd (ook
gekoppeld aan de componenten).
Voor organisatieschetsen wordt op
een bijlage gewerkt.
Inl.
Kern
10
min.
10-
15 
min. 
x
De kinderen praten samen met de leerkracht over groot-klein.
x
Een aantal kinderen komt naar voren, de andere kinderen beantwoorden de vraag: wie is
het grootst en wie het kleinst?
x
De kinderen zien de kerstballen in de kring en beantwoorden de vragen van de leerkracht.
x
De kinderen mogen zelf ook iets over kerstballen vertellen, hebben ze thuis al kerstballen
in de kerstboom gehangen?? Welke kleur, groot of klein enz…
x
Ieder kind krijgt een kerstbal, kort wordt hierover even gepraat (welke kleur, vorm, mooi of
niet??)
x
Kinderen luisteren naar de vraag van de leerkracht: van welke kleur zijn de meeste
kerstballen?
Ik praat met de kinderen over
groot- klein, vraag ze wat ze nog
weten over de les van de kaarsjes
waarin ook het begrip groot-klein
naar voren kwam. 
Ik vraag een aantal kinderen of ze
bij me willen komen staan, de rest
van de klas moet dan zeggen wie
het grootst of het kleinst is. Eerst
met 2 kinderen, dan met 3. 
In de kring liggen kerstballen van
verschillende groottes, ik stel de
kinderen vragen hierover. Wat is
de grootste kerstbal, waaraan kun
je dat zien, wat is de kleinste,
welke is kleiner, deze of die??
Welke vind jij mooi, welke kleur
heeft die?? Kinderen mogen hier
zelf ook iets over vertellen. 
Ik geef ieder kind een kerstbal,
maar zeg wel dat ze hem goed
vast moeten houden. Ik praat met
de kinderen kort hierover. 
Lkt stelt kinderen vraag; van welke
Zoveel mogelijk onbreekbare
kerstballen meenemen. 
Orden bv de kerstballen per kleur
in een hoepel of laat de kinderen
met dezelfde kleur bij elkaar zitten.