Navigation bar
  Print document Start Previous page
 2 of 2 
Next page End  

Copyright © 2000 - 2001 Lesidee. Alle rechten voorbehouden.
Voor meer lesideeën: ga naar www.lesidee.nl
tekenen en daarna met ecoline, een soort verf. Dan vertel ik welk groepje vandaag aan
de beurt komt.
 
2.
Kern / instructie:
Het groepje dat vandaag aan de beurt is mag meehelpen de tafels op het zeil te zetten
en er kranten op te leggen. De kinderen mogen ook een schortje aantrekken. Ik geef hun
allemaal een blaadje en een rood en blauw potlood. Dan mogen ze de lijnen gaan trekken
en ik haal de wasco. Voordat ik de kinderen met wasco laat beginnen laat ik ze nog eens
goed naar de plaatjes van de slang kijken. Zien ze de structuren, de cirkels of
vierkantjes of iets anders. Deze mogen ze met wasco gaan maken. Als de kinderen hier
mee klaar zijn zet ik de ecoline en de kwastjes op tafel en mogen de leerlingen de
vlakken schilderen met ecoline.
3.
Afsluiting / verwerking / evaluatie:
De kinderen die klaar zijn mogen hun kwastje uitspoelen, de handen gaan wassen en hun
schortje uittrekken. De tekeningen leg ik te drogen. De materialen ruim ik ook zelf op.
De kinderen kunnen wel zelf meehelpen met het opruimen  van de kranten en het
terugzetten van de tafels. Als er nog tijd voor is mag een kind nog een werkje uit de
kast pakken.
Als de ecoline droog is. Dan kan het papier op een steviger papier worden geplakt en
worden uitgeknipt. Eventueel kunnen de kinderen hierbij helpen. Dan wordt de slang
ergens in de klas opgehangen en elke dag wordt hij een stukje langer.
Onderwijs- en leermiddelen / documentatiemateriaal:
Kranten
Blauwe en rode potloden
Papier met streepjes
Ecoline
Kwastjes
Schaar
Gekleurd karton
Lijm
Punaises om de slang mee op te hangen