Navigation bar
  Print document Start Previous page
 1 of 2 
Next page End  

Introductie
Voor de introductie heb ik gebruik gemaakt van het boek 'Een belangrijk bericht' van Max Velthuijs
(isbn 90 732444 15 3). Uitgave van de Stichting het Nederlandse PTT Museum, te bestellen bij het
PTT Museum, tel. 070 330 7515
Een geweldig boek over 'de trouwe dienaar' (zoals het boek eerst heette, voor de door de PTT
gesponsorde herdruk) van koning Leo, die een brief naar Amerika moet posten, maar het niet
helemaal vertrouwt en besluit om de brief achterna te gaan als controle. 
Bij het boek zit een boekje met verwerkingssuggesties en een vel postzegels met Koning Leo. 
Ook de schutbladen van het boek zijn erg interessant, de plaatjes vormen een stripverhaal wat ons
laat zien wat er gebeurt met een brief van zender tot ontvanger. (later meer hierover)  
 
 
 
Hoek 
Hierna heb ik (natuurlijk) een woordweb gemaakt en zijn we gestart met het maken van een posthoek.
Hiervoor had ik spullen geleend van het postkantoor.  
 
 
 
Dansexpressie 
In de speelzaal hebben we een 'brief' op de trein gedaan en zijn we gaan dansen op het liedje 'de
trein' (Map bewegingsonderwijs in het speellokaal) Al dansend kom je door allerlei landen en steeds
ga je weer verder met de trein, in dit geval de posttrein.  
 
 
 
Schrijven 
We hebben brieven geschreven aan verschillende personen: een fee, een kabouter, een reus,
mensen in het vierkantland, mensen in het ronde land, etc. Iedere persoon vroeg om een ander soort
brief, de kabouter kreeg een kriebel briefje, de letters die in de brief naar het ronde land gingen
bestonden uit allemaal rondjes, de brief aan de fee was geschreven van lijm en overgoten met glitters
(veruit de populairste), de brief aan de reus was gemaakt op het verfbord, etc. Als je een beetje
nadenkt kom je zelf nog wel op allerlei andere mensen die een 'speciale' brief kunnen krijgen.  
 
 
 
Estafette (uit Praxis bulletin 2, oktober 2000) 
In de klas staan 2x3 tafels en tussen tafel 2 en 3 een brievenbus.
Verdeel de klas in 2 (of meer) groepen, geef de nr 1 een envelop. Bij de eerste tafel moeten ze een
postzegel op de envelop plakken, bij de tweede tafel moet er een stempel op de zegel, dan posten in
de brievenbus, bij de derde tafel moeten ze een nieuwe envelop pakken, terug lopen naar de rij en de
envelop aan de volgende persoon geven. Wie is er als eerste klaar?  
 
 
 
Hoe lang doet een kaart erover? 
Laat de kinderen schatten hoe lang het duurt voordat een kaart bij de ontvanger thuis is. Schrijf de
uitkomsten op een vel. Hierna heb ik 'stiekem' met de kinderen een kaart op de bus gedaan voor mijn
mentrix, hun juf. Iedere keer als we weer op school kwamen (ook 's middags) vroegen de kinderen
aan haar of ze al post had gehad. Zo werd het duidelijk hoe lang een brief er over doet. 
Om dit nog duidelijker en visueel te maken heb ik de plaatjes van het schutblad van 'Een belangrijk
bericht' ieder afzonderlijk uitvergroot tot A4 formaat. De kinderen hebben ze ingekleurd en we hebben
ze in een lange rij opgehangen. Zo was er duidelijk te zien wat er allemaal met de kaart gebeurde. 
Kaarten sorteren