Navigation bar
  Print document Start Previous page
 40 of 62 
Next page End  

Copyright © 2000 - 2001 Lesidee. Alle rechten voorbehouden.
Voor meer lesideeën: ga naar www.lesidee.nl
Bied je dit aan de hele groep aan? Waarom wel / niet?
Ja, omdat het belangrijk is dat de kinderen luisteren naar de ervaringen van andere
kinderen. Ze leren dat iedereen andere ideetjes ergens over heeft en kunnen elkaars
ideetjes waarderen. Ze toonden ook erg veel belangstelling voor deze onderwerpen
dus wil ik het in de grote groep aanbieden. 
Hoe bied je het aan en waarom gebruikte je deze manier?
Ik bied dit aan in de grote kring. Ik trek de aandacht met een blote pop. Hierna heb ik
een prentenboek waar de verschillende aspecten van het binnenste van je lichaam
worden behandeld op een duidelijke leuke manier. Omdat sommige dingen
misschien toch moeilijk zijn voor de kinderen laat ik ze tijdens de afsluiting nog
dingen vragen.
Hoe wil je je met de kinderen gaan bemoeien? Wil je dit eigenlijk wel? Waarom
niet of wel?
Ik probeer tijdens de inleiding mijn vraag zo te stellen dat de kinderen vanzelf op het
goede antwoord komen. Tijdens de rest van de les probeer ik mijn vragen zo te
stellen dat de kinderen zelf antwoorden en oplossingen bedenken. We gaan het
prentenboek samen interactief bekijken. 
Welke leervragen stel je?
Hoe kan ik kinderen op een leuke manier wat bijbrengen over hun lichaam?
Wat heb je achter de hand om de leerlingen te stimuleren in hun
ontwikkelingsproces? Dit kan materiaal zijn of dit kan jou bemoeienis zijn.
Een prentenboek, een blote pop, mijn vragen die ik stel om de kinderen op de goede
weg te helpen.
Hoe verwerken / onthouden de kinderen het geleerde?
Ze zullen waarschijnlijk anders naar hun huid gaan kijken. Als het bijvoorbeeld koud
is zullen ze weten hoe dat komt, wat er gebeurt en waarom het nodig is. Ze zullen
weten als ze vies worden dat hun huid als bescherming dient. Als ze iets willen
pakken zullen ze misschien aan het gesprek terugdenken en weten dat hun spieren
hiervoor zorgen.
Hoe ga je de gegevens inventariseren?
Tijdens heel het thema ga ik opvallende dingen opschrijven in een soort
kinderdagboek. 
Tijdens het kringgesprek
Tijdens de vragen na het kringgesprek – als de kinderen veel vragen hebben zal
het geheel niet duidelijk of misschien te moeilijk zijn voor de kinderen. Misschien
dat ik kan vragen dat de kinderen die dat willen mogen blijven zitten om nog iets
te vragen en dat de anderen al wat mogen kiezen, dit in het kader van adaptief
onderwijs.