Navigation bar
  Print document Start Previous page
 1 of 62 
Next page End  

Copyright © 2000 - 2001 Lesidee. Alle rechten voorbehouden.
Voor meer lesideeën: ga naar www.lesidee.nl
Kringactiviteit – Bij de tandarts
Wat bied je aan?
Inleiding
Ik heb spullen geleend bij de tandarts die ik  voor deze les gebruik. Ik kom de klas
binnen als tandarts. Ik ga op de stoel zitten in de kring en wacht de reacties van de
kinderen af. Hierna (als dit nog niet ter sprake is gekomen) vraag ik aan de kinderen
of ze weten wat ik ben. 
-
Hoe weet je / zie je dat? Aan de kleren en de materialen.
-
Hierna gaan we de verschillende materialen benoemen en kijken waar ze voor
zijn. Het instrument met het haakje heet een sonde waarmee de tandarts kijkt of
je gaatjes hebt, de andere instrumenten zijn voor de tandplak tussen de kiezen en
tanden weg te halen. Spiegeltje is om te kijken op plaatsen die zo niet te zien zijn.
-
Waarvoor heb ik handschoenen aan? Voor de bacteriën die aan de handen
zitten, en de bacteriën in de mond.
-
Moet je van tevoren bellen om naar de tandarts te gaan? Nee, je gaat elk half jaar
op controle, of je moet hele erg tand- / kiespijn hebben dan mag je natuurlijk
bellen.
Als ertussendoor reacties komen van kinderen over de tandarts gaan we hierop in
omdat anders (waarschijnlijk) de betrokkenheid minder wordt. 
Voortgang
Ik heb een prentenboekje over de tandarts wat ik interactief ga voorlezen. 
Ik ga naar de tandarts – Kate Petty en Lisa Kopper
-
Waarvoor is een wachtkamer? Om te wachten totdat je aan de beurt bent.
-
Maar als je toch een afspraak hebt om twee uur, mag je dan niet meteen naar
binnen? Nee, je moet eerst wachten totdat de mensen klaar zijn die voor je zijn.
-
Waarom zou Bas weglopen? Hij is een beetje bang.
-
Zijn jullie ook een beetje bang voor de tandarts?
-
Is de stoel waar de tandarts het over heeft echt een vliegstoel? Nee. 
-
Waarom zou hij die stoel zo noemen? Omdat hij beweegt als de tandarts op een
knopje druk.
-
Waarom vindt Bas het beter dat Janneke eerst gaat? Hij vindt het eng / is bang.
-
Bas heeft een gaatje, hoe zal de tandarts die gaan vullen, hoe gaat dat?
Er wordt met een boor een gaatje geboord zodat er een vulling in kan,
tegelijkertijd wordt je speeksel weggehaald met een soort stofzuigertje.
Hierna wordt de vulling erin gedaan. Naspoelen(zie volgende bladzijdes).
Afsluiting
De kinderen vertellen hun eigen ervaring van de tandarts:
-
bang zijn,
-
leuk vinden (cadeautjes)
-
etc.