Navigation bar
  Print document Start Previous page
 37 of 62 
Next page End  

Copyright © 2000 - 2001 Lesidee. Alle rechten voorbehouden.
Voor meer lesideeën: ga naar www.lesidee.nl
Kringactiviteit – zintuigen - proeven
Wat bied je aan?
Inleiding
Overal in de klas heb ik dingen neergezet waar de kinderen van kunnen proeven.
Zoals hagelslag, banaan, appel, snoepjes, zout, suiker etc.. De kinderen komen de
klas in en gaan nog niet meteen in de kring zitten maar mogen eerst (en dat zullen ze
waarschijnlijk zelf al wel mee beginnen) overal van gaan proeven (een minuut of 10).
Hierna vraag ik of de kinderen in de kring komen zitten.
Voortgang
De kinderen komen in de kring zitten. Ik vraag aan de kinderen wat ze nou net
hebben gedaan. Hierna ga ik het boekje interactief voorlezen waarin ook de werking
van het proeven wordt uitgelegd op een leuke manier.
Afsluiting
Als afsluiting gaan we kijken wat de kinderen vies en lekker vinden. Hiervoor heb ik
weer twee prenten met een lachend en een niet blij gezicht. 
Welke inspirerende start kies je?
De klas die bezaaid is met dingen waar de kinderen van kunnen proeven. De
kinderen zullen het leuk vinden om als ze binnen komen overal van te mogen
proeven.
Wat wil je de kinderen leren? Doel.
Kinderen leren dat bijna alle dingen een eigen smaak hebben.
Kinderen weten dat niet iedereen alles even lekker of vies vindt.
Waarom bied je nu net dit aan, aan deze groep?
In de laagste klassen zijn de kinderen heel erg ingesteld op hun zintuigen. De
kinderen in deze klas willen ook altijd overal aanzitten, ruiken, in hun mond stoppen
en naar luisteren
Bied je dit aan de hele groep aan? Waarom wel / niet?
Ja, het is leuk voor de kinderen om te weten dat sommige iets vies vinden en
anderen iets lekker vinden. Ze komen hier ook in het begin al experimenterend
achter omdat ze samen aan de tafels staan en er samen over zullen gaan praten.
Hoe bied je het aan en waarom gebruikte je deze manier?
Ik bied het eerst aan zodat de kinderen zelf kunnen rondlopen en overal van kunnen
proeven. Ik hoef de kinderen niet eerst in de kring te zetten en dan te zeggen dat ze
moeten gaan proeven, dit zullen ze uit zichzelf wel gaan doen.