Navigation bar
  Print document Start Previous page
 38 of 62 
Next page End  

Copyright © 2000 - 2001 Lesidee. Alle rechten voorbehouden.
Voor meer lesideeën: ga naar www.lesidee.nl
Hoe wil je je met de kinderen gaan bemoeien? Wil je dit eigenlijk wel? Waarom
niet of wel?
In de inleiding wil ik de kinderen hun eigen gang laten gaan. Tijdens het boekje
zullen van de kinderen reacties komen en gaat het gesprek een eigen weg. Ik zal
kijken hoe ik mijn vragen moet stellen op het moment zelf. Ik probeer zoveel mogelijk
uit de kinderen zelf te laten komen. Tijdens de afsluiting zal ik de kinderen zelf
uitlokken tot de gedachte (of misschien komen ze hier uit zichzelf al op) dat niet
iedereen hetzelfde lekker of vies vindt. 
Welke leervragen stel je?
Hoe kan ik kinderen op een ontdekkende wijze laten experimenteren met het
zintuig proeven?
Hoe kan ik kinderen m.b.v. een prentenboek op leuke, grappige wijze erbij stil
laten staan wat ze allemaal met hun mond kunnen en hoe hun mond in elkaar zit
en werkt?
Wat heb je achter de hand om de leerlingen te stimuleren in hun
ontwikkelingsproces? Dit kan materiaal zijn of dit kan jou bemoeienis zijn.
Allerlei materiaal waaraan de kinderen van kunnen proeven. Een leuk prentenboekje
over het zintuig proeven. Een aantal prenten waarop duidelijk wordt of iets lekker of
vies smaakt.
Hoe verwerken / onthouden de kinderen het geleerde?
Ze zullen waarschijnlijk na deze les thuis beter opletten hoe iets smaakt en daarbij
denken aan de werking van de mond.
tijdens het kringgesprek
tijdens de afsluiting
tijdens andere situaties op school en / of thuis
Hoe ga je de gegevens inventariseren?
Tijdens heel het thema ga ik opvallende dingen opschrijven in een soort
kinderdagboek. 
Observeren tijdens gesprekken tussen kinderen of ze iets lekker of vies vinden
Gesprekken van kinderen dat ze thuis iets hebben gegeten wat lekker of vies was