Navigation bar
  Print document Start Previous page
 2 of 2 
Next page End  

Copyright © 2000 - 2001 Lesidee. Alle rechten voorbehouden.
Voor meer lesideeën: ga naar www.lesidee.nl
1 kind gaat op de gang. Ander kind verandert iets in de klas. Het kind van de gang moet raden
wat het is.
Iedereen zit in een kring. De spelleider fluistert zijn linker- of rechterbuurman de naam van
een willekeurig kind in het oor. Deze naam wordt vervolgens in de kring doorgefluisterd,
totdat hij degene bereikt die die naam heeft. Deze noemt zijn naam hardop. Nu is hij aan de
beurt om een naam op reis te sturen.
Iedereen zit in een kring; eventueel 2 groepen. Een kind begint een ongeveer 3 cm brede reep
af te scheuren van een krantenpagina van groot formaat, parallel aan de rand. Uiteindelijk
moet de reep nog aan een 3 cm lang uiteinde van krantenpapier hangen. Geef hem door aan
een buurman die in tegenovergestelde richting scheurt. Wie maakt de langste slang?
Alle kinderen worden volgens criteria van een spelleider in een hoek gerangschikt (eventueel
met ogen dicht). Kinderen proberen te bepalen op grond van welke criteria ze zijn
gerangschikt (spijkerbroek, blauwe ogen, etc.)
Een kind is de examenkandidaat. Hij verlaat de ruimte. De docent schrijft 5 moeilijke zinnen
op het bord (de pterosauria leefde 70 miljoen jaar geleden). De docent gaat vervolgens twee
meter van het bord zitten met zijn rug ernaartoe. De examenkandidaat komt binnen en wordt
met de rug naar het bord gezet. De docent stelt hem de vragen. De kinderen in de klas
proberen de eindexamenkandidaat voor te zeggen, maar ze mogen het antwoord niet noemen
of schrijven.
Een kind roept: “ ik ben in de put gevallen!”. De anderen vragen: “ wie moet jou eruit
halen?”.
Antwoord: “degene die het gekste gezicht kan trekken (hardst kan lachen, etc.). Kind in de put
bepaalt de winnaar en ander kind valt in de put.
De kinderen zitten in de kring. De eerste leerling noemt zijn naam en de leerling ernaast
noemt zo snel mogelijk erna zijn naam, dan de volgende en zo de kring door. Lukt het zonder
onderbrekingen om je eigen naam te roepen?
De kinderen zitten in de kring. De eerste leerling klapt in zijn handen, de leerling ernaast klapt
zo snel mogelijk erna, dan de volgende enzovoort.
Je kunt dit variëren door een bepaald ritme in te voeren: hard, zacht, zacht.
De eerste leerling geeft een harde klap, de tweede en de derde een zachte, de vierde weer een
harde klap enzovoort.