Navigation bar
  Print document Start Previous page
 1 of 2 
Next page End  

Bijlage 03 Aanzet tot een lesvoorbereiding / voorlopig lesbeschrijvingsformulier (1
e
stageperiode)
1. Algemene gegevens:
Naam student: Kim Geelen
School / groep: Bs. D’r Henneberg
(Les)activiteit: Handvaardigheid les
Datum / tijd: 26 september 2002, 14:00 uur
2. Wat heb je met de mentor afgesproken? 
- geef hier een korte beschrijving van de (les)opdracht
Ik heb met mijn mentor afgesproken dat ik een handvaardigheid les ga geven. Het is de bedoeling dat
de leerlingen op een A5 blaadjes, allemaal hokken gaan maken en deze vervolgens met wasco te gaan
inkleuren(dit moet geen structuur zijn), want ik neem vervolgens alles mee naar huis en verf er plakaat
verf(met afwasmiddel erin verwerkt) overheen! Nu is voor hen de opdracht, dat zij(als de verf droog
is) met een paperclip hier herfstfiguren gaan intekenen! Daarom moeten ze voor de volgende les,
herfst-artikelen meenemen en dit vervolgens proberen na te tekenen! Denk hierbij ook de kortbij/ veraf
effecten!
3. Welke bedoelingen heb je met deze les? 
- wat wil je met deze activiteit bereiken? /- wat wil je graag dat er geleerd wordt?
Met deze opdracht wil ik kijken of iedereen de opdracht begrepen heeft. En zich aan de voorschriften
houdt! Ik ben benieuwd of sommige leerlingen toch figuurtjes erin gaan tekenen, want ik ga duidelijk
vertellen dat ze dit niet moeten doen, omdat er toch verf overheen komt en dan zien ze de figuurtjes
toch niet meer!
4. Waarmee moet je rekening houden bij de kinderen? 
- beschrijf hier hoe je de beginsituatie van de kinderen bepaalt
- hoe is hun voorkennis? – wat weet je van hun vorderingen tot nu toe? – zijn er bijzondere problemen?
Ik moet er rekening mee houden dat het een enorme zooi gaat worden! Ik moet dus van de voren
vermelden dat ze niks op de grond laten vallen, want je krijgt het niet meer uit de vloerbedekking! De
opdracht spreekt voor de rest voor zich! 
5. Waarmee moet je rekening houden bij jezelf?
- beschrijf hier je eigen beginsituatie met het oog op deze (les)activiteit 
- wat weet je zelf al over het thema? – wat wil je zelf leren?
- welke moeilijkheden denk je tegen te komen? – hoe ga je daar mee om?
Ik heb dit zelf ook ooit op de basisschool gedaan, maar wij moesten een onderwaterwereld tekenen! Ik
had zelf niet aan deze opdracht gedacht. Marianne kwam met het idee hiervoor! Ik moet erop letten dat
ik de kinderen duidelijke instructies geef! Verder moet ik toezicht houden, dat alles zoals gepland
loopt!
6. Welke volgorde hanteer je in deze (les)activiteit, en hoe plan je dat in tijd? – het lesontwerp
-
hoe begin je de (les)activiteit? – op welke wijze kun je de kinderen geïnteresseerd en betrokken laten worden?
- hoe ziet het vervolg van de (les)activiteit er uit? 
- hoe sluit je de (les)activiteit af?
Ik vertel de leerlingen wat de opdracht is, nl. Ze moeten voor vandaag een A5 formulier met wasco
gaan inkleuren, maar dit moeten ze niet zomaar doen! Ze moeten er vakken van maken en deze vakken
moeten ze met verschillende wasco-kleuren inkleuren! Ik vermeld hierbij duidelijk dat ze geen
figuurtjes hierop gaan tekenen, want ik neem namelijk de bladen mee naar huis en verf ze met zwarte
verf! En de volgende week krijgen jullie dus een zwart vel terug! De volgende week krijgen jullie dan
paperclips van mij en dan moeten jullie in de zwarte vel, herfstfiguren gaan krassen! Je ziet dan dat er