Navigation bar
  Print document Start Previous page
 3 of 3 
Next page End  

Verloop van de activiteit
1. Inleiding:
Organisatie:
De leidster heeft vooraf een parcours opgesteld met haalbare bewegingssituaties om met
de partner over, onder, tussen, in, op, … te bewegen.
Opwarming: 
De leidster nodigt de kleuters uit om tegen de muur te gaan staan.
De leidster legt uit en demonstreert : jullie lopen rond op de muziek en wanneer de muziek
stopt lopen jullie heel snel terug naar de muur, verstenen jullie. 
Dit wordt enkele keren gespeeld.
Variaties : springen, op de tippen van je tenen, traag stappen, …
Aandachtspunten leidster:
De leidster bakent het gebied af met kegeltjes, zodat dit erg duidelijk is voor de kleuters.
De leidster maakt de kleuters erop attent dat ze voorzichtig moeten rondlopen en
moeten oppassen dat ze niet tegen elkaar lopen.
De leidster vraagt aan de kleuters om een tweetal te vormen, de leidster doet dit door de
kleuters spontaan te laten kiezen of door behulp van nummers, aanduiding in te delen.
De leidster verbindt de kleuters aan elkaar met behulp van een lint uit baalkatoen of een
rek.  
De leidster laat de kleuters experimenteren met het verbonden zijn met elkaar.
2. Midden:
De kleuters stappen per twee het bewegingsparcours af.
Aandachtspunten voor de leidster:
De leidster controleert tijdig of de kleuters de opdracht begrepen hebben.
De leidster vestigt de aandacht op het feit dat het niet de bedoeling is om het snelst te
zijn.
De leidster houdt bij het maken van de duo’s rekening met de grootte van de beide
kleuters.
3. Slot:
De leidster zegt dat de kleuters mogen gaan zitten tegen de muur.
De leidster zegt dat ze zich zo dik als een beer moeten maken en dan terug normaal.
De leidster herhaalt deze ademhalingsoefeningen enkele keren.
De kleuters lopen
rond in de zaal,
als de muziek
stopt lopen de
kleuters naar de
muur.
De kleuters
leggen per twee
het parcours af.
De kleuters gaan
tegen de muur
zitten.