groep1-2 groep3-4 groep5-6 groep7-8 contact onzeNieuweSite

Proefjes

Voorbereiding
* Materialen verzamelen
* Voor de les alles al klaarzetten. De tafels in groepjes van vier zetten zodat je elk proefje eventueel    twee keer kan klaar leggen. 
* De werkbladen kopiëren
* De opdrachtvellen voorzien van een plastic hoesje of plastificeren (i.v.m water)
* Bij elk proefje een nummer zetten


Inleiding
Inleidend gesprek met de leerlingen over lucht. Kun je het zien, ruiken, voelen, proeven of horen?
Het is wel van belang dat je de achterliggende theorie zelf wel beheerst.
Bespreek daarna met de leerlingen welke uitdrukkingen, spreekwoorden of gezegden ze kennen over lucht.
O.a. Er is geen vuiltje aan de lucht
Gebakken lucht verkopen
Een lekker luchtje kopen etc.

Laat de kinderen ook opzoeken in een woordenboek en/of spreekwoorden boek


Kern
Geef vooraf duidelijke instructie over het practicum. de leerlingen gaan in tweetallen werken. Ze krijgen ieder een werkblad dat ze moeten invullen.
Als je meer proefjes klaarzet dan dat er tweetallen zijn, heb je een makkelijkere doorstroming van de leerlingen. En hoeven ze niet te wachten als ze klaar zijn en een ander tweetal nog niet.
Ieder tweetal laat het proefje dat net gedaan is netjes achter.


Afsluiting
De leerlingen ruimen het proefje op dat ze als laatste hebben gedaan en daarna de antwoorden van het werkblad bespreken.


Downloads (Word)



Copyright © 2000 - 2005 Lesidee. Alle rechten voorbehouden.