Navigation bar
  Print document Start Previous page
 1 of 2 
Next page End  

Drama: Waar ben ik? ( uit: Moet je doen DRAMA)
Inleiding
We gaan drama doen. Hebben jullie dat al eens eerder gedaan?
Luister goed.
Ik noem een plaats, bijvoorbeeld “keuken”. Hoe zou je deze plaats aan iemand kunnen
uitbeelden zonder erbij te praten? Wie wil het even voordoen? Wie op een andere
manier?
Je kunt de ruimte herkennen aan de dingen die je er doet.
Nog een: “eigen kamer”.
Wie kan er zelf een plaats bedenken en uitbeelden? Wie wat er uitgebeeld wordt?
Nu iets moeilijker: 
We gaan nu bij het uitbeelden letten op de volgende punten (op het bord):
*Is het een bekende of een onbekende plaats?
*Is het er licht of donker?
*Is het binnen of buiten?
*Is het een grote of een kleine ruimte?
Wie kan er uitbeelden dat hij in een onbekende keuken staat? ( je weet niet waar de
spullen staan, hoe de oven werkt enzovoort.
Nu met zijn allen: 
Je moet iets pakken uit een donkere kamer.
Het giet van de regen en je loopt buiten.
Je kruipt in een heel klein laag tentje.
Je stapt een grote zaal van een museum binnen.
Kern
Nu gaan we een opdracht doen in groepjes van 3.
Groepjes van 3 maken. 
Ieder groepje krijgt van mij een kaartje met een plaats erop. Het groepje gaat daar
een kort verhaaltje bij verzinnen om uit te beelden. Zorg dat het een kort verhaaltje is
van niet langer dan een paar minuutjes. Er mag niet bij gesproken worden. Denk bij het
uitbeelden aan de 4 punten op het bord.
Hiervoor krijgen de groepjes 15 minuutjes de tijd. Na 10 minuten komt iedereen weer
naar de klas en gaan we de verhaaltjes voor elkaar spelen en kijken of de rest van de
klas kan raden om welke plaats het gaat.
Bij het presenteren:
*Kan iedereen zien om welke plaats het gaat?
*Waaraan zag je dat?
*Is er gedacht aan de punten op het bord?
Afsluiting
Vond je het moeilijk / leuk / eng? Welke verhaaltjes waren het leukst? Waarom?