Navigation bar
  Print document Start Previous page
 1 of 3 
Next page End  

Student: 
Anneke Bruikman
Datum: 
12 September 2005
Coach:
Magriet Olthof
Klas:
Groep 7 van de O.b.s de Waterlelie
Onderwerp:
Muziekles canon zingen (1)
Persoonlijke leerdoelen:
Overwicht op de klas hebben, duidelijk zingen en vertellen.
Doelen van de activiteit:
De leerlingen maken kennis met het canon zingen, leren
luisteren naar elkaar.
TIJD
WAT
HOE
WAAROM
EVALUATIE
3
min.
10
min.
30
min.
Ik sla op de gong.
Ik vraag naar de
muziek ervaring
van de leerlingen
en laat iedereen
kort wat vertellen.
Ik ga het lied 
“Vader Jacob”
zingen. 
En de
tweestemmige
canon aanleren.
Ik sla met de slagstok op
de gong zodat deze gaat
galmen.
Wie wil mij vertellen wat
jullie altijd deden met
muziek en wat jullie
allemaal al kunnen?
Ik vraag aan de
leerlingen of ze het lied
“Vader Jacob” kennen.
Kennen ze dit lied niet
dan leer ik het eerst aan,
zowel dan vraag ik of ze
het voor mij willen
zingen.
Nadat de leerlingen het
gezongen hebben vraag
ik of dit voor groep 7 een
leuk lied is of dat we er
nog wat anders mee
kunnen doen? Ik laat ze
het lied dan nog een
keer zacht zingen en
zing er zelf doorheen (de
canon).
Daarna splits ik de klas
in tweeën en doe het
zelfde nogmaals.
De leerlingen leren het
lied nu in een
tweestemmige canon te
zingen. Wanneer dit
goed lukt probeer ik het
in vieren te splitsen om
het uit te breiden
Hiermee wil ik de
aandacht van de
leerlingen trekken.
Door het vreemde
harde geluid zal ik de
aandacht trekken.
Ik inventariseer wat de
leerlingen allemaal al
weten om de
beginsituatie vast te
stellen.
De beginsituatie is vast
gesteld en ik fris de
kennis van het liedje
op.
Daarna laat ik ze het
lied zacht zingen zodat
ze horen dat ik het
zelfde lied erdoor heen
zing. Ze moeten goed
luisteren naar mij en
tevens verder zingen.
In twee groepen
gesplitst moeten ze
goed luisteren om bij
hun eigen stem te
blijven.
Als verdieping wil ik de volgende les het “Vader Jacob” in een andere taal te zingen.