Navigation bar
  Print document Start Previous page
 2 of 3 
Next page End  

Lesvoorbereidingsformulier 
PABO
     
Tijd
50 min
Lesfase / leerinhoud:
Didactische aanpak
Leerlingactiviteiten
Organisatie: wie, wat, hoe?
Onderwijsleermiddelen
5 min
20 min
15 min
10 min
Inleiding:
Vraag stellen: Waar worden batterijen eigenlijk allemaal voor gebruikt?
Batterijen, lampjes en draadjes laten uitdelen door klassenhulp
Kern:
Opdracht geven: Kun je het lampje aan het branden krijgen? En op hoeveel verschillende
manieren kun je dat? 
4 batterijen op het bord tekenen
Observeren en stimuleren
Kinderen vragen de ontdekte manieren op het bord te tekenen
Vragen welke delen van belang zijn bij het lampje en de batterij
Conclusie trekken dat de beide belangrijke punten van het lampje steeds verbonden
moeten worden met de boven –en onderkant van de batterij.
Voorspelblad laten uitdelen door een leerling
Vertellen dat de leerlingen moeten kijken naar de opstelling van de materialen op het
voorspelblad en eerst moeten voorspellen of het lampje zal branden en daarna pas het
uitproberen daarvan.
Manieren op stencils laten voorspellen en uitproberen 
Antwoorden bespreken, hierbij aan leerlingen vragen of het lampje brand en waarom wel
of waarom het niet brand?
Vragen leerling voorspelbladen op te halen
Vragen klassenhulp batterijen, lampjes en draadje op te halen 
Afsluiting:
Video ‘Elektrische stroom’ laten zien waarin wordt uitgelegd hoe een zaklamp werkt en
hoe het werkt met stroom bij een trein.
Vragen wanneer er nou sprake is van een stroomkring
De leerlingen antwoorden
Klassenhulp deelt uit en den
andere leerlingen wachten
De leerlingen luisteren en
gaan daarna experimenteren
De leerlingen kijken naar het
bord
De leerlingen experimenteren
De leerlingen tekenen hun
ontdekte manier op het bord 
De leerlingen denken na en
antwoorden dan
De leerlingen luisteren naar
de conclusie
De leerlingen wachten
De leerlingen luisteren
De leerlingen voorspellen en
proberen uit
De leerlingen antwoorden en
leggen uit waarom wel/ niet
Leerling haal bladen op en de
rest wacht. 
Klassenhulp haalt materialen
op en de rest wacht
De leerlingen kijken en
luisteren  naar de video
De leerlingen geven
antwoord
leerkracht staat voor de klas
leerlingen zitten in groepjes
van twee
op het bord staan 4
batterijen getekend
batterijen, lampjes en
draadjes klaarleggen
voorspel bladen
klaarleggen
video klaarstaan
klassenhulpjes delen
spullen uit
Opmerking [Opm7]: Geef de
tijd in minuten aan van elke
lesfase (hoelang jij denkt dat
deze fase duurt).
Opmerking [Opm8]: Om een
doel te bereiken zal leerstof
moeten worden aangeboden.
Welke leer-en oefenstof
aangeboden wordt en de
ordening hiervan komt in
leerinhoud. Leerinhouden van:-
gebruikte begrippen - de
gestelde vragen , - de gelegde
verbanden, - de
uitleg/instructie/opdrachten,-
het vertelde verhaal. De
ordening vindt o.a. plaats door
je les te verdelen in een aantal
fasen.
Opmerking [Opm10]: Activit
eit: Wat doen de leerlingen. De
activiteiten zijn vaak nauw
verbonden met de didactische
aanpak. Bv: didactische
aanpak: vertellen  verhaal,
activieit: luisteren.
Opmerking [Opm11]: Organi
satie:Wat moet er voor, tijdens ,
na de les  geregeld worden
door wie en op welke manier. (
klaarleggen materiaal,
groeperen van kinderen,
opruimen etc) 
Opmerking [Opm9]: Didactis
ch: Hoe komen de leerlingen in
aanraking met de leerstof.
Grofweg 3 categorieën:
voordrachtsvormen,
gespreksvormen,
opdrachtsvormen. (evt. in
organisatievormen = de manier
waarop initiatief en activiteit van
kinderen gestalte krijgen). Maar
ook hoe houd je rekening met
verschillen tussen kinderen met
betrekking tot hun
ontwikkelingsniveau en leerstijl.
Opmerking [Opm12]: Welke
hulpmiddelen heb jij en je
leerlingen nodig.
(schaar,lijm,bord en krijt)