Navigation bar
  Print document Start Previous page
 1 of 3 
Next page End  

Breuken
Nodig
-messen
-ontbijtkoek
-werkblad
Geef elk tweetal een kwart ontbijtkoek en een mes.
Eventueel een doekje voor onder de ontbijtkoek.
Vertel dat we net doen of het stuk ontbijtkoek een hele ontbijtkoek is, schrijf het cijfer
1 op het bord.
Natuurlijk weten de kinderen dat je een ontbijtkoek ook in stukken kan snijden.
Ze zijn met z’n tweeën, dus het stuk wordt ook in tweeën gesneden.
Vraag aan de kinderen hoe dit stuk heet. Ze zullen waarschijnlijk komen met “de
helft”. Schrijf dit ook op het bord. Misschien weten kinderen ook de
breukenbenaming.
Zo niet dan geef je deze zelf. Schrijf deze ook bij op het bord “een tweede” maar ook
“1/2” 
Vertel dat je de koek in tweeën hebt gedeeld en dat het daarom ½ heet.
Laat de kinderen een van de twee stukken pakken en vertel weer dat  we net doen
alsof dit een hele ontbijtkoek is
Zo geef je een aantal opdrachten.( 1/3 , 1/ 4 )Benadruk dat kinderen eerst met z’n
tweeën moeten overleggen over hoe ze gaan snijden.
Benoem ook elke keer; de koek is in …stukken gesneden, dus noemen we dit één
……..
Schrijf de breuk op het bord zowel in cijfers als in letters 
Laat kinderen vervolgens het werkblad maken, tijdens het maken kan er lekker
gesnoept worden van de stukjes ontbijtkoek