Navigation bar
  Print document Start Previous page
 1 of 2 
Next page End  

Aquarel
Nodig
-kwasten
-verf
-water
-eierdozen
-vellen  wit(vierkant)
-vellen gekleurd ( vierkant 5 cm groter dan de witte vellen)
-onderleggers of kranten
-kleine strookjes papier
-voorbeeldplaten
Voorbereiding:
Verzamel foto’s en aquarellen van je onderwerp.
Vaak zijn er oude kalenders te koop waarbij je de platen goed kunt gebruiken.
In deze les heb ik bloemen als onderwerp gebruikt.
Inleiding:
Zorg dat kinderen onderleggers op tafel hebben liggen. In elke groep staat een
eierdoos met 1 kleur verf erin, een pot met water en voor elk kind een kwast en een
strookje papier.
Zorg dat je alle platen hebt opgehangen.
Laat eerst de foto’s zien, vraag of de kinderen enkele bloemen kunnen benoemen.
Vertel dat ze de bloemen gaan schilderen. Maar op een aparte manier, ze gaan een
aquarel maken.
Leg uit dat aqua water betekent en dat een aquarel alleen gemaakt kan worden met
veel water.
Begeleide Inoefening:
Laat de kinderen op hun strookje een blokje schilderen met de kleur die in hun
groepje staat.
Vervolgens dopen ze hun kwast in het water en schilderen nog een blokje.
Dit herhalen ze 3 keer.
Vertel dat het eerste blokje niet bij aquarel hoort, er zit immers geen water bij.
Benadruk dat je bij aquarel nooit je kwast vanuit de verf op het papier zet, er zal altijd
eerst gedoopt moeten worden in het water.
Vertel bij lagere groepen ook dat hoe vaker ze in het water dopen hoe lichter de kleur
wordt. Vertel ook dat als het water erg vies is dat ze dan nieuw moet pakken, omdat
anders de kleuren mengen.
Laat nu de voorbeeldplaten van de aquarellen zien. Kinderen mogen hiervan best
naschilderen. Ze mogen er ook voor kiezen om een bloem van de foto’s proberen te
schilderen
Benadruk dat ze het beste met de lichte kleuren kunnen beginnen.