Navigation bar
  Print document Start Previous page
 1 of 3 
Next page End  

Lesvoorbereiding
Waarneming naar onze schoenen
Titel: schoenen
Doel:
*Leerlingen kunnen een tekening maken naar hun eigen schoenen
*Leerlingen kunnen de vorm waarnemen en weergeven van hun schoen
*Leerlingen kunnen accenten leggen
Tekening : waarneming naar onze schoenen
Inleiding:
*We kijken samen naar de schoen van een leerling(e) en analyseren de schoen voor we
beginnen aan onze tekening.
*Welke soort schoen is het? Een sportschoen, een sandaal, een leren schoen,…
*Waaruit bestaat een schoen? De neus, de zool, de hiel, de veters, de riempjes, de hak, …
*Welke kleur heeft de schoen en welke materie en welke vorm? Een rode, blauwe, bruine,
leren, plastieken, stoffen, hoekige vorm, gestroomlijnde, …
Het tekenen: 
-We beginnen voorzichtig in potlood met de vorm van de schoen.
-We letten op de vorm van de neus, de hiel en eventueel een hakje.
-Zijn er veters aan de schoen, hoelang zijn ze en waar beginnen ze?
-Als de vorm er volledig juist opstaat, tekenen we deze in met grijswaarden: niet te hard, niet
te zacht.
-We tekenen in één richting: vb aan het bord.
De Afwerking:
-We tekenen als laatste een paar harde lijnen bijv: aan de voetzool.
-Eventueel een paar accenten duidelijker zetten bijv: de vetergaatjes
Materiaal:
-onze schoen
-potloden
-gom, slijper
-A3 papier