Navigation bar
  Print document Start Previous page
 1 of 3 
Next page End  

Les voor groep 8
Leerlijn: Balanceren
Bewegingsthema: Acrobatiek
Bron: “Basisdocument Bewegingsonderwijs”
Lesdeel /
tijd
Leerdoel
Did. Aanpak
Organisatie
Inleiding
5 min. 
Kern:
25 min.
Afsluiting
5 / 10
min.
-Warming-up
-Reactievermogen
- Balanceren
Stoeltje, zowel
onderpersoon
(stevige basis
vormen) als
bovenpersoon
(evenwicht
zoeken, houden)
- Positiespel
- Gooien
- Vangen
- schieten 
- verdedigen
Lopen langs de buiten rand
van de gymzaal.Als ik 1 x
fluit ga je op de grond zitten.
2 x fluit draai je om en loop je
de andere kant op. 3 x fluit ga
je op je buik liggen
Aan de ene kant van de zaal
wordt zelfstandig vijfbal
gespeeld. Daarbij wijs ik één
kind aan dat scheidsrechter is
en de stand bijhoud. 
Aan de andere kant van de
zaal worden tweetallen
gemaakt. Dit mogen de
kinderen zelf doen. We
beginnen met het maken van
een stoeltje (onderpersoon
zit), omdat ik de beginsituatie
wat betreft acrobatiek niet ken
bij deze groep. Ik leg uit met
een tweetal dat demonstreert.
Telkens als er een tweetal
bezig is, verleent er eentje van
een ander tweetal hulp. Gaat
deze oefening goed, dan wil
ik ook het stoeltje aanleren
waarbij de onderpersoon
staat. Evt. met één hand. 
Blokjesvoetbal: Ieder kind
heeft een blokje. Je moet
proberen om het blokje van
een ander om te schieten,
maar tegelijkertijd dat van
jezelf te beschermen. Bij af:
Drie op de kant, is één er
weer in. 
De kinderen zitten op de
bank en ik leg uit wat de
bedoeling is. 
De kinderen gaan weer op de
banken zitten en ik verdeel de
taken voor het opzetten. De
zaal wordt in twee delen
verdeeld door banken. Verder
worden er twee kastkoppen,
een bank en matjes daarbij
klaargezet. Als alle kinderen
weer zitten, leg ik uit wat de
bedoeling is, wijs een
scheidsrechter aan en verdeel
de groep in vier groepen.
Groep 1 en 2 gaan vijfbal
spelen en groep 3 en 4 gaan
bij mij acrobatiek doen. Na
zo’n tien minuten wordt dat
gewisseld. Tijdens het wissel
moment evalueer ik hoe het
ging bij het zelfstandige
onderdeel. 
Ieder kind krijgt een opdracht
om een onderdeel op te
ruimen. Ik doe samen met
een paar kinderen de
kastkoppen. Alle kinderen
gaan daarna weer op de
banken zitten en ik leg het
blokjesvoetbal uit.