Navigation bar
  Print document Start Previous page
 1 of 10 
Next page End  

Les 2 met roulerend practicum.
Tijdsduur: 60 minuten
Inleiding (5 min): terugkoppeling les 1. We hebben het toen gehad over voedselketens. We gaan nu
kijken naar ons eigen voedsel. Ik vraag de leerlingen wat zij lekker vinden. Is het een producent,
consument of reducent. Hierbij gebruik ik het bord. 
Kern (5 min): Ik geef informatie over hoe de practicumles zal gaan verlopen. Ik zeg dat de kinderen
met voedsel gaan werken. Ik vertel de regels/gang van zaken:
De leerlingen werken in hun eigen groepje
Ik deel het materiaal uit, elk groepje krijgt een opdracht.
De opdracht staat beschreven op een kaart, elk groepje krijgt twee kaarten. 
De leerlingen werken de opdracht in een twee/drietal uit. Dit is afhankelijk van de grootte van
het groepje.
De leerlingen krijgen een werkblad waarop vragen staan die ze moeten beantwoorden. Ze
moeten goed kijken welke vragen bij welk proefje horen. 
De groepjes maken de opdracht, vullen het in en ruimen het materiaal weer op (dit staat ook in
de opdracht). Het omspoelen doen ze bij de wasbak, daar liggen twee theedoeken om af te
drogen.
Ik geef aan wanneer er opgeruimd moet worden, als je eerder klaar bent begin je al vast.
Hierna wordt er gewisseld. De groepjes verwisselen van plek. Het materiaal en de
opdrachtkaarten blijven liggen. De werkbladen en een pen moeten de leerlingen meenemen
naar het volgende proefje. 
Je blijft zoveel mogelijk op je plek zitten. Alleen om iets te pakken of schoon te maken mag je
door de klas lopen. Dit voorkomt onnodige onrust. 
Ik ga verder niet in op de proefjes zelf. Dit kunnen ze zelf lezen op de opdrachtkaarten. Ook
loop ik tijdens het werken rond. Dan kunnen ze het mij ook nog vragen. 
Verwerking (40 min): De leerlingen werken aan de proefjes. Zie bijlage3 voor de opdrachtkaarten en
bijlage 4 voor het werkblad. 
Afronding (10 min): We bespreken de opdrachten op het werkblad. Dit doen we vrij kort, de
leerlingen hebben het meeste zelf wel ondervonden tijdens het practicum. Voor antwoordenblad zie
bijlage 5.