Navigation bar
  Print document Start Previous page
 1 of 5 
Next page End  

Natuur
Les over de aarde
Doelen: 
Cognitief: de kinderen leren wat biotopen zijn, wat voor soorten er allemaal zijn.
Vaardigheden: luisteren, zelfstandig werken.
Attitude: de kinderen moeten actief bezig zijn.
Opzet:
De kinderen zitten in tweetallen of in groepjes.
Ze doen actief mee met de les.
Ze werken zelfstandig aan het werkblad.
Tijdsindeling:
Inleiding: 15 min
Kern: 15 min
Afsluiting: 10 min
Inleiding:
Banks, Martin. Regenwouden
Uit het boek een stukje voorlezen.
Ook van andere delen een stukje vertellen. 
Kern
Waar gaan de verschillende verhalen over?
Hierover praten met de kinderen en daarna bespreken wat biotopen zijn en waar je
deze kan vinden.
Welke zijn er allemaal in Nederland?
Hoe komt het dat er in andere delen van de wereld andere biotopen zijn?
Welke kennen we allemaal in andere landen?
Een biotoop is een natuurlijk leefgebied. Hier leven planten, dieren en ook mensen
samen in natuurlijk evenwicht. Dit houd in dat alles met elkaar in verbinding staat.
Er wordt genoeg voedsel gemaakt om te eten, er gaan er net zoveel dood als er
geboren worden. Hier leven ook de drie groepen:
Producenten: maken voedsel, het zijn planten
Consumenten: zijn de voedseleters, hierbij heb je vleeseters en planteneters. En ook
alleseters (wij)
Reducenten: zijn de opruimers, bacterie etc.
Deze drie groepen kunnen niet zonder elkaar leven. 
Maar er zijn wel voorwaardes om te kunnen bestaan en dit zijn abiotische en
biotische voorwaardes.
Abiotische = levenloze natuur (klimaat, licht, temperatuur, water, lucht)
Biotische = levende natuur (planten, dieren, mensen)
Hoe ontstaan biotopen?
Biotopen kunnen vanzelf ontstaan maar ze kunnen ook aangelegd worden door de
mens. Dan is het natuurlijk niet meer zo natuurlijk en is er ook niet meer zo vaak
sprake van een natuurlijk evenwicht.
tuin 
vijver 
akker 
regenwoud 
park 
poel 
kust 
woestijn 
bos 
weide 
spoorlijn 
polen 
sloot 
berm 
stad 
hooggebergte (vegetatiegordels)