Navigation bar
  Print document Start Previous page
 1 of 3 
Next page End  

Titel:
Van twee zinnen één maken 
Groep: 8
Beginsituatie met het oog op het voorgenomen activiteitenaanbod:    
De kinderen zijn eerder in aanmerking gekomen met lange zinnen bestaande uit een bij- en
een hoofdzin.
Bedoeling/ Wat kinderen kunnen leren:
Kennis: De leerlingen leren wendbaar met taaluitingen om te gaan.
Vaardigheden: Ze verwerven de vaardigheid om zich bij schrijfactiviteiten genuanceerder
uit te drukken met samengestelde zinnen. Door het aspect van 'puzzelen' met zinnen is er
aandacht voor taalplezier.
   
Tijd
Inhoud van de les
Did.
werkvormen
en middelen
Organisatie
5
min
45
min.
min.
- Inleiding: Ik vertel de groep dat het 'puzzelen' met
zinnen vandaag centraal staat.
Vandaag gaat het vooral om het 'zien' van mogelijkheden.
Weten alle kinderen wat voegwoorden zijn? Uitleg.
- Kern: Ik zet het volgende op het bord: Ik ga op tijd naar
huis. Ik ben van plan om te gaan computeren.
Voegwoord: want. Hoe kunnen we hier één zin van
maken? (een hoofdletter weg; een komma voor het
voegwoord; geen verandering in de oorspronkelijke
woordvolgorde.) Bij het tweede paar zinnen die ik op het
bord zet is er wel een verandering in de oorspronkelijke
woordvolgorde: De vakkenvuller is naar huis gestuurd.
Hij liet alle pakjes soep uit zijn handen vallen.
Voegwoord: omdat. Wat gebeurt er hier als we één zin
willen maken? (een hoofdletter weg; een komma aan het
eind van het eerste zinsdeel; verandering van de
woordvolgorde in de bijzin.) Het gaat om de plaats van
het voegwoord in de samengestelde zin. Wanneer dat
mogelijk is, proberen de leerlingen de nieuw gevormde
zin te laten beginnen met het voegwoord. De kinderen
maken nu het verhaal 'Stomme rot beugel' met de
opmerking dat een voegwoord met een sterretje een zin
oplevert, waarbij het voegwoord de nieuwe zin opent. De
leerlingen moeten de nummertjes weg laten, anders wordt
het geen verhaal.
- Slot: Een aantal kinderen mogen hun verhaal voorlezen.
De instructie
en inleiding
zijn
gezamenlijk.
Het is hierbij
wel belangrijk
dat de kinderen
opletten want
het is
misschien
lastige stof. De
verwerking
mogen ze
individueel
doen. En het
slot is weer
gezamenlijk.
De kinderen
blijven op
hun plaats
zitten en
luisteren
aandachtig.
Het is
belangrijk
dat het stil is
bij de
instructie en
dat iedereen
oplet.