Navigation bar
  Print document Start Previous page
 1 of 2 
Next page End  

Wat heb je nodig?
- Knuffeldieren
- Tekenmateriaal
- Kaartjes met de cijfers 1 tot en met 10  
 
 
 
Doel 
Bedoeling:
- Aantal vaststellen
- Relateren van cijfers aan hoeveelheden
- Vaststellen van hoeveelheden los van verschijningsvorm  
 
 
 
Kern
De activiteit vind plaats in de kring.
Beschrijving van de activiteit:
Alle kinderen mogen de beer of knuffel die 's avonds mee naar bed gaat, meebrengen naar
school. Nemen ze geen knuffel mee naar bed dan vinden ze vast wel een beest zo lief dat
die mee naar school mag. De kinderen vertellen in de kring om de beurt, wat hun knuffel
allemaal mag en wat ze ermee doen. Je bent eigenlijk heel benieuwd of de knuffel een vast
plaatsje in bed heeft (op het kussen, onder het dekbed). Tijdens de werkles vraag je de
kleuters een tekening te maken van hun bed met alle knuffels en/of poppen die daar altijd
op liggen. De knuffels en poppen moeten ze zo duidelijk mogelijk tekenen, want straks
worden de tekeningen in de kring voor een spel gebruikt! Als je weer in de kring zit, leggen
alle kinderen hun tekening voor zich neer en vertellen ze om de beurt wat ze hebben
getekend. Dan leg je de kaartjes met de cijfers 1 tot en met 6 op de grond. Je vraagt wie er
een knuffel getekend heeft. Die tekening(en) komt bij de 1 te liggen. Hetzelfde doe je met
de tekeningen die horen bij de 2 en volgende cijfers. (Je houdt de cijfers 7 tot en met 10
achter de hand voor het geval dat er tekeningen zijn met meer dan zes knuffels). Als de
tekeningen gesorteerd zijn, zien de kinderen het verschil in lengte tussen de verschillende
rijen. Naar aanleiding hiervan kan zich een gesprekje ontwikkelen. Ook kun je de tekeningen
in de diverse rijen met elkaar vergelijken en vragen stellen als: Jan heeft vier knuffels
getekend en Niels twee. Wie heeft er nu meer? Hoeveel meer? Wie heeft er evenveel als
Niels getekend? In welke rij moeten we dan kijken? En Maarten heeft drie knuffels. Is dat
meer of minder dan Jan er getekend heeft? Wie heeft de meeste knuffels getekend? Twee
rijen zijn even lang! Wat betekent dat?  
 
 
 
Evaluatie 
In hoeverre hanteren de kinderen zelf al de rekentaalbegrippen als: meer dan, minder dan,
heel veel, weinig. Welke kinderen koppelen het juiste getal aan de juiste hoeveelheid?