Navigation bar
  Print document Start Previous page
 1 of 2 
Next page End  

Les ritmische begeleiding
Het lied ‘Kom daar is een haven’ (zie hiernavolgende pagina’s) is voor de meeste leerlingen
waarschijnlijk vrijwel onbekend waardoor we het eerst een keer voorzingen. De keer daarop
kunnen de kinderen meezingen. Eventueel zou je de keer daar weer op de kinderen laten mee
klappen op het refrein. 
Vervolgens pakken we de instrumenten erbij en lopen de gebruikte symbooltjes na, zie ook
legenda. Vervolgens deel je, per keer dat je zingt, een instrument uit. Zo net hebben we
kunnen lezen dat we met het klappen beginnen, daarna zou bijvoorbeeld de triangel, de trom
en het woodblock kunnen volgen. Dit is naar eigen inzicht. Bij de triangel en de trom is het
ook belangrijk om even naar de ‘slag’ te kijken. Er moet op één woord muziek worden
gemaakt. Maar hoe? Laat de kinderen dit eerst even oefenen, ze zullen al snel merken dat je
op ‘ha-ven’ twee keer moet slaan (immers twee lettergrepen) i.p.v. ‘moved’ één lettergreep. 
Ook is het belangrijk om even in te gaan op de regel ‘we shall not be moved!’ daar spelen alle
instrumenten tegelijk de hele zin. 
Het is misschien verstandig om degenen die de instrumenten in handen hebben, voor de klas
neer te zetten. Evenals dat je de instrumenten na het spelen van het lied doorgeeft aan een
ander, zodat iedereen een keer de beurt/kans krijgt om te spelen.