Navigation bar
  Print document Start Previous page
 2 of 5 
Next page End  

Duur
(min.)
Lesfasen en lesinhoud 
(Wat)
Didactische werkvormen, klasschikking, groepering
… (Hoe)
Media
7 min.
1.
INTRODUCTIE
1.1
Afspraken
Organisatie groepswerk en afspraken maken.
Zorg dragen voor het materiaal
Niet rondlopen
Zachtjes praten
Goed doorwerken
Bij vragen: wc-rolletje recht op tafel
zetten en doorwerken
Doorschuifsysteem: op signaal wordt er
doorgeschoven
Verdelen van groepjes
Aanduiden van groepsleider, secretaris
en materiaalmeester
Verbaal aanbieden
Vandaag gaan we eens iets anders doen dan
normaal. We gaan in groepjes proefjes doen. Er zijn
hier 4 tafels. Jullie worden in groepjes verdeeld en
gaan aan een tafel werken. Per tafel is er materiaal
en een opdrachtenblad voorzien voor iedereen. Je
leest het opdrachtenblad en lost deze op. Je krijgt
hier ong. 15 minuutjes voor. Als je het fluitsignaal
hoort, leg je het materiaal terug op orde en schuif je
rustig naar rechts door.
We moeten ons wel aan een aantal afspraken
houden. 
We dragen zorg voor het materiaal
We lopen niet rond
We gaan zachtjes praten
We werken goed door, er zijn een aantal
opdrachten die je moet oplossen en een
aantal die je mag oplossen. Zorg dat je moet-
opdrachten zeker hebt gemaakt.
Wanneer je vragen hebt, zet je je wc-rolletje
recht op tafel maar je blijft doorwerken
Elke groep duidt ook een groepsleider, een secretaris
en een materiaalmeester aan. Wat zouden deze lln.
moeten doen?
Op het opdrachtenblad schrijf je je naam en los je de
vraagjes op. Enkel de secretaris vult het blad in tijdens
het uitvoeren van de proefjes. Achteraf overlopen we
de vraagjes en dan kan iedereen het blad invullen.
Let op, de eigenschappen vullen we nog niet in. Dit
doen we ook achteraf.
Materiaal ontdekdozen,
opdrachtenbladen