Navigation bar
  Print document Start Previous page
 1 of 6 
Next page End  

Vak: W.O.
Leerjaar: 6
de
lj.
Onderdeel: De ademhaling
Lesonderwerp: Wat gebeurt er bij de ademhaling?
Lestijd: 65 min.
Beginsituatie (inhouden, voortaken, werkvormen, leerlingenkenmerken, actualiteit,
accommodatie …)
Voor de leerlingen: het is een nieuwe les.
Voor de leerkracht: ik zorg voor het nodige materiaal; deze les duurt 65 minuten.
Voor de omgeving: de lln. zitten op hun normale plaats in de klas.
Doelen van de activiteit (cognitief, psychomotorisch, sociaal en affectief)
Van de leerlingen wordt verwacht dat ze:
C: 
De ligging van de longen kunnen beschrijven.
Kunnen verwoorden welke de ademhalingsorganen zijn.
De weg die de ingeademde lucht aflegt kunnen verwoorden.
Kunnen verwoorden at ingeademde lucht zuurstofrijk is en uitgeademde lucht
koolstofdioxide bevat.
Redenen kunnen verwoorden waarom het beter is in te ademen door de neus.
De ademhalingsorganen kunnen aanduiden op een figuur.
Kunnen verwoorden dat de ribben, het borstbeen en (een deel van) de wervelkolom,
de borstkas vormen.
Kunnen verwoorden dat de omtrek van de borstkas groter wordt als we inademen.
Kunnen verwoorden dat het bloed een belangrijke rol speelt bij de voorziening van
zuurstof aan de organen.
DA:
Bereid zijn om verzorgd te werken.
Bereid zijn om respect te tonen voor elkaar.
Informatiebronnen
Leerplan: Leerplan Wereldoriëntatie, V.V.K.Ba.O., 1998, 0.5 blz. 35; 2.4 blz. 53; 4.7 blz. 71; 7.6
blz. 99
Handboek van de school: /
Andere bronnen: Natuurvriend 6B, blz. 122 - 125