Navigation bar
  Print document Start Previous page
 2 of 4 
Next page End  

Lesvoorbereiding verkeer
                                                                                         2
Duur
(min.)
Lesfasen en lesinhoud 
(Wat)
Didactische werkvormen, klasschikking, groepering
… (Hoe)
Media
5 min
5 min.
5 min.
1.
Introductie
1.1. motivering
Gesprek voeren over het fietsgebruik.
2. Kern
2.1. De fiets
Aspecten die aanwezig moeten zijn bij de fiets en
waarom:
Reflectoren aan de banden
zichtbaarheid
Reflectoren aan de trappers
zichtbaarheid
Bel
kenbaar maken
Reflectoren aan de achterkant
zichtbaarheid
Voor- en achterlicht (niet knipperend)
zichtbaarheid in het donker, bij het vallen van
de avond en aanbreken van de ochtend en
bij slecht zicht.
Remmen
om te kunnen stoppen bij een
onverwachte situatie
Goed onderhoud
veiligheid in het
algemeen
2.2 Het kind als fietser
Aspecten belangrijk voor een fietser:
Bescherming: fietshelm, vestjes, reflectoren…
Geknoopte veters,
Boekentas goed dicht
Fietsen op het fietspad
Regels van het verkeer volgen
Oversteken: afstappen van de fiets aan
Klasgesprek (klassikaal)
De lkr. bouwt een klasgesprek op rond de fiets:
Wie komt er met de fiets naar school?
Bescherm je je dan op een speciale manier?
Wie komt er achterop naar school?
O.L.G. + aanschouwelijk aanbieden
Wie kan mij zeggen wat er aan een fiets
aanwezig moet zijn voor de veiligheid?
De lkr. duidt de aspecten aan en zegt
waarom.
O.L.G.
Wat kan je dragen om je zelf te beschermen
als je met een fiets rijdt?
Waar mag je fietsen?
Waar steek je over?
fiets
Fietshelm
Reflectoren