Navigation bar
  Print document Start Previous page
 1 of 3 
Next page End  

Les 1: De 4 seizoenen
1
Vak: Wereldoriëntatie
Leerjaar: 1
Ste
lj.
Aantal lln: 14
Onderdeel: Analyseles
School: G.V.L.S. Heppen
Lesonderwerp: de 4 seizoenen
Lestijd: 50 min.
Beginsituatie (inhouden, voortaken, werkvormen, leerlingenkenmerken, actualiteit, accommodatie …)
Voor de leerlingen: De leerlingen werken rond het thema Herfst. De leerlingen gaan na
deze week verder met het thema en ondernemen dan een leerwandeling naar het bos.
De leerlingen hebben geen W.O.-bundel, ze krijgen bij elke les een blaadje.
Voor de leerkracht: De leerkracht brengt de 4 prenten van de seizoenen en de andere
prenten mee. De leerkracht begint met de bouw van een W.O.-hoek/bord. 
Voor de omgeving: de omgeving blijft ongewijzigd.Vooraan in de klas is een tafel waar
de leerlingen allemaal rond kunnen.
Doelen van de activiteit (cognitief, psychomotorisch, sociaal en affectief)
Van de leerlingen wordt verwacht dat ze:
C:
de uiterlijke kenmerken van de 4 seizoenen kunnen verwoorden.
kunnen verwoorden hoe de mens zich aanpast aan de weersomstandigheden van
de herfst.
zich bewust kunnen zijn van de veranderingen van de natuur.
PM:
kunnen knippen en plakken.
DA:
hun mening kunnen verwoorden.
respect hebben voor de mening van de anderen.
kunnen genieten van de veranderingen in de natuur.
Respect hebben voor het materiaal.
Informatiebronnen
Leerplan : VVKBO, Leerplan Wereldoriëntatie, 1998, 0.3, 0.5,
0.6,1.3.,3.1.,4.5.,4.7,4.9,5.6,6.4.,7.1.,7.2.,7.3.,8.4.
Handboek van de school: /
Andere bronnen: Boonen, L., Rotthier, G., Van Praet, C., handleiding Werosignaal 1A, Wolters
Plantyn, Mechelen, 2002.
Geerts, J., Maes, G., Sieben, A., e.a., Zonnekind. Op wandel in de herfst, Averbode,
Averbode, nr.5, 3oktober 2003. Geerts, J., Maes, G., Sieben, A., e.a., Zonnekind. Kleuren in de
herfst, Averbode, Averbode, nr. 6, 8oktober 2004.