Navigation bar
  Print document Start Previous page
 1 of 4 
Next page End  

Formulier 2a
Werkformulier: VOORBEREIDEN EN EVALUEREN VAN                   
                           STAGEACTIVITEITEN MET KLEUTERS                ¹
1. Beginsituatie
Wat kennen en kunnen de
kinderen al m.b.t. deze
activiteit?
Hoe sluit de activiteit aan bij
de belangstelling en
ervaringen?
De kinderen zijn al bezig met het thema herfst.
Dus ze weten al wat van de herfst af. Ze zijn de
vorige les (dat ik er was) naar het bos geweest
om materialen te zoeken die te maken hebben
met de herfst.
Feedback mentor
2. Bedoelingen
Welke bedoelingen heb je
met de activiteit?
Wat wil je dat de kinderen
bij deze activiteit ervaren,
leren?
Mijn bedoelingen van de activiteit zijn om de
kinderen op een leuke manier met rekenen bezig
te laten zijn. Ik hoop dat de kinderen leren dat ze
ook met o.a. kastanjes en eikels kunnen
rekenen. Het gaat nu nog meer om het tellen op
deze leeftijd maar ik hoop dat ze nu ook al een
beetje kunnen optellen. (dit zal vooral in groep 2
meer kans op slagen hebben dan in groep 1)
3. Organisatie
Welke leermiddelen,
materialen ga je gebruiken?
Wat moet je van te voren
regelen, klaarzetten?
Met welke kinderen ga je
werken? (hele groep,
groepjes, groepje)
Hoe organiseer je het
opruimen? (taakverdeling,
regels en afspraken)
-
Tijdens deze les ga ik een boek over de herfst
gebruiken. Ook ga ik wat herfstmaterialen
gebruiken zoals: kastanjes, eikels,
beukennootjes, dennenappels en hazelnoten.
-
Van tevoren moet ik de materialen al naast
me hebben liggen zodat ik ze gelijk kan
pakken als ik ze nodig heb.
-
Ik ga deze activiteit met de hele groep
uitvoeren. Voor de kinderen van groep 1 zal
ik iets makkelijker rekenspelletjes gebruiken
dan voor groep 2. Maar ik probeer het zo te
combineren. Eerst iets makkelijks en dan
wat moeilijks. Zo kunnen de kinderen uit
groep 1 ook mee kijken en als ze het
antwoord weten mogen ze dat ook geven.
-
Als ik klaar ben met mijn rekenactiviteit leg
ik de kinderen ook uit dat ze als ze aan de
werkjes beginnen de kinderen ook een
herfsttekening mogen maken. Die ik graag
wil hebben, omdat ik die op school moet
laten zien. 
4. Leerinhoud
Hoe begin je de activiteit?
(uitleg, demonstreren,
anders….)
Welke materialen ga je
hierbij gebruiken?
De kinderen moeten aan het begin van de
activiteit in de kring zitten zodat ik mijn boekje
over de herfst voor kan gaan lezen. (Het
eekhoorntje en de maan) Na deze activiteit wil ik
met de kinderen wat rekenspelletjes gaan doen.
Dit wil ik doen met hazelnoten, kastanjes, eikels,
beukennootjes en dennenappels. (deze leg ik
allen op een theedoek) Al deze materialen komen
ook in het boek voor.