Navigation bar
  Print document Start Previous page
 2 of 4 
Next page End  

Lesfase
Tijd
Leerinhoud
Didactische aanpak, leerlingactiviteiten,
organisatie en middelen
Opmerkingen mentor / docent
Inleiding
Oriëntatie 
Terugblik
Kern
Verwerking 
Afsluiting
3 minuten
5 minuten
15 minuten
15 minuten
n.v.t.
Melktanden
De tand van Maarten
Wie heeft er ook al een tand
eruit/ los?
Luisteren
Vertellen
Terugvertellen
Eigen ideeën
Luisteren naar elkaar
Ik zit met de kinderen in de kring. ( de hele klas )
Ik vraag om stilte, want ik heb namelijk een heel belangrijk geheimpje! 
Ik vertel dan dat ik per ongeluk nog een paar melktanden heb!
Niemand mag dat aan een ander vertellen, want ik ben al best wel
oud, en ik heb nog steeds melktanden, dus dat vind ik eigenlijk niet zo
heel erg leuk!
Ik vraag de kinderen of ze dat geheimpje kunnen bewaren…
Dan vraag ik wie er nog weet wat er vorige week in het kleine zwarte
potje zat, dat op het bureau stond? ( de tand van Maarten )
Wie heeft er ook al een tand uit? Of bij wie zit er eentje los?
Ik vertel dat we nu maar eens goed moeten luisteren naar het verhaal,
want dat gaat over jongetje dat net zo oud is als jullie, en hij heeft
geen losse tand, maar hij wil dat wel heel graag!
Ik lees nu het prentenboek voor, en vraag af en toe wat ( niet te veel,
omdat ik straks met een kleinere groep over het boek en het
onderwerp ga praten ). Ik ga voornamelijk voorspellende vragen
stellen die de kinderen uitlokken tot het bedenken van een oplossing.
Hierbij mogen de andere kinderen inspringen met hun reactie. 
Na het voorlezen vertel ik dat ik met een aantal kinderen ( ik noem hun
namen ) in een groepje ga zitten en dat ik met doe kinderen nog even
ga praten over het verhaal en over lossen tanden. En oh ja: vergeet
ons geheimpje niet! Ik laat mijn ‘akte van geheimhouding’ zien, en die
laat ik door iedereen ‘tekenen”. ( alle kinderen behalve diegenen met
wie ik straks nog in de kring ga, zetten met hun wijsvinger in inkt een
vingerafdruk op de ‘akte’. Zo! Nu weet ik zeker dat niemand mijn
geheimpje verklapt! En de kinderen die zo met mij in de kring gaan,
moeten dat straks doen, want misschien vertel ik nog wel een
geheim…..!
Ik ga met de kinderen van wie ik de namen net heb opgenoemd, in
een apart hoekje zitten.
Ik ga eerst het boek nog even na met de kinderen. Ik probeer de
kinderen het verhaal weer terug te laten vertellen; met behulp van de
tekeningen in het boek.
Dan ga ik het gesprek voeren over melktanden (wat zijn dat? ), losse
tanden ( wat gebeurt er dan eigenlijk? ) en wat er gebeurd als je een
tand verliest ( waarom vallen je tanden er eigenlijk uit? ) ik laat hierbij
de kinderen zoveel mogelijk aan het woord en stel alleen de nodige
vragen ( doorvragen )
Tijdens het gesprek noteer ik de reacties van de kinderen.  
Wanneer de kinderen uitverteld zijn, of het is tijd, sluit ik het gesprek af
met de herinnering dat ze mijn geheimpje heel goed moeten bewaren! 
Daarom moeten nu ook deze kinderen mijn ‘akte’ tekenen met hun
vingerafdruk!