Navigation bar
  Print document Start Previous page
 1 of 5 
Next page End  

Les 2: Herfstvruchten en paddestoelen
1
Vak: Wereldoriëntatie
Leerjaar: 1
ste
lj.
Aantal lln: 14
Onderdeel: De herfst
School: V.L.S. Heppen
Lesonderwerp: Herfstvruchten en paddestoelen
Lestijd: 50 min.
Beginsituatie (inhouden, voortaken, werkvormen, leerlingenkenmerken, actualiteit,
accommodatie …)
Voor de leerlingen: Gisteren is er een les rond de 4 seizoenen gegeven.
Voor de leerkracht: De lkr. brengt verschillende herfstvruchten en paddestoelen mee
naar de school; De lkr. maakt een voeldoos. De lkr. brengt afbeeldingen mee van
herfstvruchten en paddestoelen.
Voor de omgeving: de lln. zitten op hun normale plaats in de klas.
Doelen van de activiteit (cognitief, psychomotorisch, sociaal en affectief)
Van de leerlingen wordt verwacht dat ze:
C: 
Hun waarneming kunnen verwoorden.
De verschillende herfstvruchten kunnen benoemen.
Verschillen tussen herfstvruchten kunnen verwoorden.
Kunnen verwoorden of de herfstvruchten eetbaar zijn of niet.
Kunnen verwoorden dat de bolster van de herfstvrucht als bescherming van de
vrucht dient.
Verschillende soorten paddestoelen kunnen opnoemen.
De delen van een paddestoel kunnen verwoorden.
PM: 
Hun zingtuigen kunnen gebruiken bij het exploreren van het materiaal.
DA:
Respect hebben voor het materiaal.
Informatiebronnen
Leerplan: VVKBO, Leerplan Wereldoriëntatie, 1998, 0.3, 0.5, 0.6, 1.3., 3.1., 4.5., 4.7, 4.9, 5.6, 6.4.,
7.1., 7.2., 7.3., 8.4.
Handboek van de school: Boonen, L., Rotthier, G., e.a., Werosignaal 1a: handleiding:
wereldoriëntatie voor de eerste klas, Wolters Plantyn, Mechelen, 2002.
Boonen, L., Rotthier, G., e.a., Werosignaal 1a: kopieerbladen: wereldoriëntatie voor de eerste
klas, Wolters Plantyn, Mechelen, 2002.
Boonen, L., Rotthier, G., e.a., Werosignaal 1a: werkblok: wereldoriëntatie voor de eerste klas,
Wolters Plantyn, Mechelen, 2002.