Navigation bar
  Print document Start Previous page
 1 of 4 
Next page End  

Lesdoel
De kinderen kunnen een denkbeeldig land tekenen aan de hand van aan hen
verstrekte gegevens. De kinderen kunnen de ligging van de hoofdstad
Buenos Aires verklaren. De kinderen kunnen symbolen en kennis
combineren. De kinderen kunnen symbolen verklaren met behulp van een
legenda. De kinderen begrijpen waar een schaalverdeling voor staat en
kunnen zelf een schaalverdeling maken.
Fasering
Naam + tijd 
Lesverloop
Introductie 10
minuten
Instructie
Verwerking
Extra informatie
Vertel een fictief verhaal dat over Argentinië zou kunnen gaan: 
Een boot lijdt schipbreuk en Johan en Karel, twee bemanningsleden, kunnen
nog net op tijd in een sloep wegkomen. Ze nemen ook nog een schatkist met 
goudstukken mee. Uiteindelijk belanden ze na dagen op zee in een land dat
ze nog niet kennen. Omdat de schatkist te zwaar is om mee te nemen , vullen
ze eerst hun zakken met goudstukken en begraven daarna de schatkist.
Gelukkig hebben ze een kompas en potlood en papier bij. Zo kunnen ze
noteren waar ze de schatkist begraven hebben. Als ze een twee uur naar het
noorden hebben gelopen noteren ze dat, en ook als ze een andere kant
uitgaan schrijven ze steeds op hoe lang ze in die richting gelopen hebben. Zo
kunnen ze later de schatkist terugvinden. Ze komen langs korenvelden en
weiden met schapen en koeien en onderweg eten ze bij de boeren die er
wonen. Daar horen ze ook dat ze in het land Maxidonia terecht gekomen zijn.
Het valt hen wel op dat er maar weinig mensen wonen. Uiteindelijk komen ze
in een hele grote stad terecht. Door steeds aantekeningen te maken van wat
ze onderweg zien, kunnen ze uiteindelijk een hele landkaart maken van het
land en kunnen ze daarop aantekenen waar ze de schat begraven hebben.
Zouden ze de schat inderdaad kunnen terugvinden?
Laat de werkbladen uitdelen en vertel dat de leerlingen net als de
hoofdrolspelers uit het verhaal een kaart gaan maken van het land Maxidonia.
Ze gebruiken daarbij de werkbladen, waarop de aantekeningen staan die
Johan en Karel hebben gemaakt.
Lees zelf een stuk tekst en licht evt. dingen toe. Laat ook stukken tekst
voorlezen en stel daarna vragen om te controleren of de tekst begrepen is.
Laat de kinderen individueel de opdrachten maken. Wissel het intekenen en
de instructie steeds af. Je kunt kinderen hierbij laten samenwerken.
Laat na de laatste opdracht laat de kinderen de wereldkaart erbij pakken en
bekijken of ze een land kunnen vinden dat lijkt op Maxidonia.  Laat de
leerlingen daarna de atlas erbij pakken.
Hoe heet de hoofdstad van Argentinië, hoe heten de buurlanden? Chili,
Bolivia, Paraguay, Brazilië, Uruguay. Geef in de tussentijd aanvullende
informatie over Argentinië. Laat daarbij ook de kinderen zelf vragen stellen.
Wat zouden zij nog meer over het land willen weten.