Navigation bar
  Print document Start Previous page
 1 of 2 
Next page End  

Les: wereldoriëntatie
Groep: midden- / bovenbouw
Inhoud: Coördinatenspel
Plaats: klaslokaal
Doel
Na de les weten de leerlingen wat coördinaten zijn;
Na de les weten de leerlingen wat horizontaal en verticaal is;
Na de les kunnen de leerlingen met gegeven coördinaten een plaats en dergelijke op
de kaart vinden;
-
Na de les maken de leerlingen zonder nadenken gebruik van de aangeleerde
zoekmethode.
Benodigdheden
Atlas
Opdrachtenvellen in meervoud
Inleiding
Deze les gaat over coördinaten die het mogelijk maken om een plaats op te zoeken op een
kaart. Als het gebruik van coördinaten behandeld is, kunnen bijvoorbeeld plaatsen die in
lessen behandeld gaan worden, geïntroduceerd worden door de coördinaten te geven en de
leerlingen de plaats eerst op te laten zoeken. 
Als je een kaart bekijkt is deze verdeeld in lijnen. Deze lijnen staan horizontaal (van links
naar rechts) en verticaal (van boven naar beneden). Deze lijnen snijden elkaar en maken
vakken. In elk vak zie je bijvoorbeeld allemaal plaatsen. Elke plaats ligt binnen de snijpunten
van een aantal lijnen. Van boven naar beneden worden de lijnen / vakken aangeduid met
een letter. Van links naar rechts gebeurt dat door cijfers. Als je een plaats zoekt kun je
achterin bijvoorbeeld een atlas de bladzijde van de kaart vinden en het vak waarin en dus de
coördinaten waarmee je de plaats kunt vinden. Hierdoor hoef je niet de hele kaart af te
zoeken op de plaats die je wilt vinden. 
Inhouden en begrippen
Horizontaal
Verticaal
Coördinaten
Kern
De leerkracht introduceert coördinaten en de achtergrondinformatie. De leerkracht geeft een
voorbeeld van het bepalen van een plaats met behulp van een kaartje. Samen met de
leerlingen maakt hij de eerste opdracht van het opdrachtenvel. Dit zal ongeveer een kwartier
in beslag nemen. Vervolgens gaan de leerlingen zelf aan de slag met de kaartjes en het
opdrachtenvel. Hiervoor hebben zij een vijftien minuten de tijd. Na afloop zal de leerkracht
vragen wat de leerlingen moeilijk vonden en wat zij leuk vonden. Hiervoor is 5 minuten
beschikbaar. 
Afsluiting
Antwoorden opdrachtenvel (De Grote Bosatlas editie 52 blz. 32)
1)
Vlieland of Texel
2)
Zeeland
3)
C
4)
B3 / C3 / D3 / C4
5)
Zwolle, Maastricht, Leeuwarden
6)
B2, D1, B3