Navigation bar
  Print document Start Previous page
 1 of 2 
Next page End  

 
1
Klas: 3K
Datum: 03/10/03
Activiteit: Overloopspel: blokkendief
Beginsituatie: Kls werken rond het thema prinsen en prinsessen. Kls hebben al eerder
een overloopspel gespeeld. Kls kennen de begrippen groot en klein. De begrippen groter,
kleiner, kleinste en grootste kwamen er deze week voor de kls bij.
Doelstellingen:
1.
eigen bewegingsbaan stoppen, richten en wijzigen afhankelijk van
andere bewegers (LO – lichaams- en bewegingsbeheersing – OD 1.2)
2.
binnen spelvorm 2 spelregels opvolgen (LO - zelfconcept en sociaal functioneren –
OD 3.12)
3.
torens seriëren volgens toenemende mate in grootte (Wisk – meten – lln 2.2.1.3)
Materiaal: blokken (rode, gele, blauwe), kentekens voor de tikkers, 2 dozen, 1 zak
Bronnen: eigen inspiratie
LESVERLOOP
ORGANISATIE
1. Inleiding: herhaling gekende spelvorm
Wanneer juf in de handen klapt, lopen kls over naar de lijn aan de
andere kant van de zaal. Juf probeert de kls te tikken. Kls die
getikt zijn, gaan aan de kant op de bank zitten. Na 1 overloopbeurt
mogen zij weer meedoen. 
2. Kern: nieuwe spelvorm
Aanbieding:
Juf zet een doos met gekleurde blokken achter elke lijn. Kls
krijgen allemaal een blok. Juf zegt dat ze een blokkendief is. De
blokkendief wil zoveel mogelijk blokken verzamelen. Hiermee wil
hij torens van kastelen bouwen. De andere kls willen dit niet.
Uitvoering:
Kls lopen met het blok over nadat de juf in de handen geklapt
heeft. Kls die getikt zijn, leggen hun blok in de zak van de
blokkendief en gaan 1 overloopbeurt op de bank zitten. Nadien
nemen ze een nieuw blok uit de doos met gekleurde blokken. 
Uitvoering 2:
Idem