Navigation bar
  Print document Start Previous page
 1 of 3 
Next page End  

Geleide activiteit 1: In volgorde plaatsen van prenten ( Beertje Bram )
Omschrijving activiteit: De kleuters bespreken de gekopieerde prenten, kleuren deze in, knippen ze uit en
kleven ze opnieuw in de juiste volgorde.
datum
:
Maandag 28 april 2003
leeftijd kleuters
:
3-jarigen
aantal kleuters
:
4 kleuters
belangstellingscentrum
:
Grote beer en kleine beer
naam student
:
Motivatie tijdens het keuzeproces :
De leidster haalt een blad tevoorschijn met hierop verschillende prentjes (die een verhaal vormen) en
vraagt aan de kleuters wat er op de prenten is afgebeeld. 
Samen met de kleuters bespreekt ze de verschillende prentjes die er op het blad staan.  Ze vertelt aan de
kleuters dat er wel wat mis is met deze prentjes.  
De kopieermachine heeft alle prentjes door elkaar geschud tijdens het kopiëren en hierdoor klopt de
volgorde van het verhaaltje niet meer. 
De leidster vraagt aan de kleuters of zij misschien de prenten terug in de juiste volgorde kunnen plaatsen ?
Doelstellingen:
ONTWIKKELINGSASPECTEN
CONCRETISATIES
-
Intens kijken (55)
-
de kleuters kijken goed naar de verschillende prentjes om zo de juiste
volgorde van de prenten te herkennen
-
de kleuters bekijken hun eindresultaat goed en kijken na of alle prenten
wel in de juiste volorde liggen
-
Kennis en ervaringen
stuctureren (61)
-
de kleuters gaan de prenten verkennen waarin een seriatie is
‘ingebouwd’ en gaan seriëren op basis van moeilijkere kenmerken
(verschillen in de tijd: eerst doet hij dat, nadien…)
-
Visuele boodschappen
interpreteren en er gepast
op  reageren (74)
-
de kleuters begrijpen de betekenis van de pictogrammen die verwijzen
naar één gegeven betekenis (afbeeldingen van het slaapritueel) en
gaan deze in de juiste volgorde plaatsen
Opdracht:
De kleuters gaan:
-
de kleuters knippen eerst de verschillende prenten op het blad uit; wanneer alle prentjes zijn
uitgeknipt leggen ze deze voor zich op een rijtje,
-
de kleuters bekijken de prenten goed en bepalen welk prentje eerst komt, welk tweede, enz… 
-
de kleuters leggen de prenten op hun blad (met raster op), wanneer alle prentjes geplaatst zijn
kijken ze nog eens goed of de prenten elkaar opvolgen en dus in de juiste volgorde liggen.  
-
de kleuters kleven de prenten één voor één op,  
-
de kleuters zetten hun stempen op de achterzijde van het blad.