Navigation bar
  Print document Start Previous page
 1 of 7 
Next page End  

Geleide activiteit 1: Maken van een beren-drankje + berenbekers maken
Omschrijving activiteit: Huishoudelijke activiteit: de kleuters krijgen de opdracht om volgens een bepaald
recept een beren – drankje te brouwen.
datum
:
Dinsdag 28 april 2003
leeftijd kleuters
:
3-jarigen
aantal kleuters
:
4 tot 6 kleuters
belangstellingscentrum
:
Grote beer en kleine beer
naam student
:
Motivatie tijdens het keuzeproces:
De leidster vertelt aan de kleuters dat zij gisterenavond toen zij in een toverkookboek aan het kijken was
een heel speciaal drankje gevonden heeft.  De leidster vertelt aan de kleuters dat het een beren-drankje is.  
De leidster vertelt aan de kleuters dat er straks zes kleuters samen met de leidster een beren-drankje
mogen maken.  De leidster vertelt er ook bij dat de kleuters die dat drankje maken, dit ook maken voor de
andere kleuters, want straks, voor we naar huis gaan, gaan we allemaal, tijdens het berenfeest eens
drinken van ons beren-drankje.  
Doelstellingen:
ONTWIKKELINGSASPECTEN ¹
CONCRETISATIE 
DOD ²
-
nieuwsgierig zijn ( 11)
-
tot interactie komen (20)
-
de kleuters staan open voor het onbekende; hoe gaan
wij dat speciale drankje maken? Hoe gaan wij zorgen
voor een beren-drankje?
-
de kleuters zijn uit op het ontdekken van de manier
waarop het drankje tot stand zal komen; de kleuters
hun nieuwsgierigheid wordt sterk geprikkeld, dit zal
versterkt worden door de inleiding; gevonden in een
toverkookboek!
-
de kleuters reageren tijdens de geleide activiteit op
vragen van de leidster of ondernemen actie naar de
leidster toe: zelf een vraag stellen, een ervaring
vertellen, …
-
de kleuters zijn tijdens de geleide activiteit met de
andere kleuters die deelnemen aan de activiteit bezig;
de kleuters zijn verwonderd naar het resultaat bij de
andere kleuters, de kleuters reageren op elkaar, de
kleuters vragen aan elkaar of het al dan niet lekker
zou zijn, …
-
de kleuter reageert op initiatieven die tot hem/haar
persoonlijk gericht zijn; leidster geeft aan de kleuters
een individuele opruimtaak, een individuele opdracht
i.v.m de activiteit 
-
de kleuters reageren op initiatieven die tot een kleine
groep gericht zijn; de leidster geeft de opdracht om
met suiker het randje van het bekertje te versieren, …
 
/
/