Navigation bar
  Print document Start Previous page
 1 of 6 
Next page End  

Copyright © 2000 - 2001 Lesidee. Alle rechten voorbehouden.
Voor meer lesideeën: ga naar www.lesidee.nl
Lessencyclus: drama/ muziek
Thema: 
Elfen en monsters
Doelstelling: 
De kinderen kunnen zich inleven in de verhalen en daarbij een monster en/ of elf
uitbeelden. Ze beelden uit door een bepaalde lichaamshouding en gezichtsuitdrukking
aan te nemen en hierbij verschillende handelingen uit te voeren. Deze handelingen
moeten bij monster en/ of elf passen en worden verzonnen door de kinderen zelf. 
De kinderen kunnen aan het eind van de lessencyclus, de muziek onderscheiden in
‘elfenmuziek’ en ‘monstermuziek’ en kunnen op het juiste moment gaan bewegen of
zitten.   
Didactische werkvormen:
Tableau vivant, vertelpantomime, teaching the wall, bewegen op muziek, bewegen/
uitbeelden bij prentenboek.
Materiaal:
1.
Verhaal: zie bijlage activiteit 1  
Een bellenkrans, de kinderen weten dan dat ze weer moeten luisteren
2.
Verhaal: zie bijlage activiteit 2
Muziek: losse stukjes (elfen en monsters) op cassette  
Berdien Stenberg, De toverfluit, 
Nummer: Rondo Alla Turca
3.
Prentenboek: Max en de Maximonsters, Maurice Sendak
Eventueel een kroon
Muziek: stukje ‘monstermuziek’ 
Berdien Stenberg, De toverfluit, 
Nummer: Rondo Alla Turca
4.
n.v.t.
5.
Verhaal: zie bijlage
Muziek: 
Berdien Stenberg, De toverfluit 
Nummer: Rondo Alla Turca
Tijdsplanning:
De lessencyclus bestaat uit vijf activiteiten. Ze kunnen het beste in één week uitgevoerd
worden. Zo onthouden de kinderen beter wat ze al gedaan hebben en werken ze echt
naar de 5
e
activiteit toe. De kinderen doen verschillende ervaringen op met verschillende
werkvormen.
1.
Vertelpantomime (grote ruimte, +/- 15 minuten)
2.
Teaching the wall (klaslokaal, +/- 15 minuten)
3.
Prentenboek: Max en de Maximonsters (klaslokaal, +/- 30 minuten) 
4.
Tableau vivant: poppenwinkel (klaslokaal, +/- 20 minuten)
5.
Dansexpressie (grote ruimte, +/- 20 minuten)