Navigation bar
  Print document Start Previous page
 1 of 3 
Next page End  

Zelfstandige activiteit 2: Afleggen van een berenparcours
Omschrijving activiteit:  De kleuters mogen met behulp van gekleurde papiertjes een parcours tussen
kleine beer en grote beer verbinden.  Op die manier zijn kleine beer en grote beer weer samen.
datum
:
Vrijdag 24 april 2003
leeftijd kleuters
:
3-jarigen
aantal kleuters
:
5 kleuters
belangstellingscentrum
:
Grote beer en kleine beer
naam student
:
Pieters Annelien
Motivatie tijdens het keuzeproces :
De leidster laat een tekening zien en vraagt wat erop staat.  De kleuters antwoorden en leidster pikt hier op
in.  De kleuters moeten de weg afleggen tussen kleine beer en grote beer.  Dit kunnen ze doen door de
gekleurde papiertjes op de weg de kleven.  Dit gebeurt echter niet zo maar.  De papiertjes moeten geplakt
worden volgens een patroon en dit kunnen ze zien op de patroonkaartjes.  De leidster legt dit uit en doet
het nog eens visueel voor.  De leidster toont een gemaakt voorbeeld van de vorige dag.
Doelstellingen:
ONTWIKKELINGSASPECTEN
CONCRETISATIES
-
Kennis en ervaringen          
( creatief ) voorstellen (62)
-
de kleuters herkennen een eenvoudige concrete representatie van
Kleine beer en Grote beer en gaan deze verbinden omdat zij weten dat
deze beren altijd samen zijn
-
Kleinmotorisch bewegen
(45)
-
de kleuters gaan tijdens het maken van dit werkblaadje de
kleinmotorische techniek kleven voldoende gedoseerd en ontspannen
uitvoeren
-
de kleuters gaan bij het maken van het werkblad de ene hand als
actiehand en de andere als steunhand gebruiken
-
Nauwkeurig waarnemen
(54)
-
de kleuters gaan de patroonkaartjes waarnemen met gerichte
aandacht, de kleuters zien duidelijke verschillen tussen kleuren en
kunnen op deze manier hun verbinding tussen de twee beren correct
maken.
-
Opdracht:
-
De kleuter nemen een bakje met gekleurde snippers. (2 kleuren)
-
Ze kijken goed naar het patroonkaartje.
-
Ze kleven de stukjes papier in de juist volgorde op en maken zo een verbinding tussen de twee beren.
Begeleiding tijdens de activiteit:
De leidster zorgt dat ze een goed overzicht heeft over de activiteit, de leidster observeert of iedere kleuter
weet wat hij/zij moet doen, indien nodig legt de leidster de opdracht nogmaals uit.
Aandachtspunten:
-
de leidster zorgt ervoor dat de kleuters goed weten wat ze moeten doen,
-
de leidster zorgt ervoor dat de kleuters de papiertjes kleven volgens het juiste patroon,
-
de leidster waardeert het werk van de kleuters en toont dit ook duidelijk aan hen,