Navigation bar
  Print document Start Previous page
 1 of 3 
Next page End  

Zelfstandige activiteit 2: Beer maken uit brooddeeg
Omschrijving activiteit:  De kleuters mogen met brooddeeg een beer maken, ze doen dit door een
berenmodel, getekend op plastic mapjes op te vullen en na te maken.  De beer wordt gedroogd en later
geschilderd in een bruine kleur.   
datum
:
Dinsdag 29 april 2003
leeftijd kleuters
:
3-jarigen
aantal kleuters
:
5 kleuters
belangstellingscentrum
:
Grote beer en kleine beer
naam student
:
Pieters Annelien
Motivatie tijdens het keuzeproces :
De leidster toont aan de kleuters de tekening van een beer, de leidster vertelt aan de kleuters dat zij de
beer mogen namaken en dat met brooddeeg.  De leidster neemt een bolletje brooddeeg en laat dit betasten
door alle kleuters.  De leidster vertelt aan de kleuters dat zij allemaal een prent krijgen van een beer en dat
zij met het brooddeeg het beertje helemaal moeten opvullen.  De leidster vertelt aan de kleuters dat als her
brooddeeg droog is, de kleuters hun beertjes mogen schilderen.
Doelstellingen:
ONTWIKKELINGSASPECTEN
CONCRETISATIES
-
Kleinmotorisch bewegen
(45)
-
de kleuters gebruiken de handen en vingers om het brooddeeg te
kneden,
-
de kleuters voeren de kleinmotorische technieken voldoende
gedoseerd en ontspannen uit ( boetseren met brooddeeg )
-
Muzisch omgaan met
materialen en beelden (41)
-
beeldend werken : boetseren met brooddeeg,
-
de kleuters ontdekken de mogelijkheden van materialen door een
werkje te maken uit brooddeeg,
-
de kleuters experimenteren met driedimensionaal materiaal                  
(
brooddeeg ) en ontdekken de mogelijkheden van het materiaal door
een werkstuk te maken,
-
de kleuters ontdekken al spelend verschillende beeldaspecten, kennen
de uitdrukkingsmogelijkheden van het materiaal en hanteren het
materiaal gericht
-
Intens voelen (57)
-
de kleuters doen ervaringen op rond voelen, ze voelen het brooddeeg,
het voelt in het begin koud aan na het kneden voelt het warm aan,
-
wanneer het brooddeeg gedroogd is, is het hard en glad
Opdracht:
De kleuters doen hun schortjes aan.
De kleuters vullen met brooddeeg een prent van een beertje op, laten dit drogen en schilderen het later in
een bruine kleur.
Begeleiding tijdens de activiteit:
De leidster zorgt dat ze een goed overzicht heeft over de activiteit, de leidster observeert of iedere kleuter
weet wat hij/zij moet doen, indien nodig legt de leidster de opdracht nogmaals uit.